Compliance Partners postanowiło przyjrzeć się, w jaki sposób domy maklerskie wywiązały się z nałożonych na nie obowiązków. Dlatego też badaniu poddano raporty domów maklerskich (39 podmiotów) dostępne na dzień 26 sierpnia 2011 r. na ich stronach internetowych, analizując głównie zakres treściowy i sposób prezentacji informacji.
Główne wnioski z przeprowadzonej analizy są następujące:
- 22% domów maklerskich (11 podmiotów na 50 zobowiązanych) na dzień 26.08.2011 roku nie opublikowało raportu ujawnieniowego na swoich stronach internetowych.
- Niedopełnienie obowiązku publikacji może skutkować sankcjami nadzorczymi. W przypadku domów maklerskich, które nie dokonały ujawnień na stronie internetowej, nie została również zamieszczona jakakolwiek informacja dotycząca powodów braku publikacji.
- W części raportów stwierdzono brak wymaganych informacji (w szczególności w zakresie systemów, strategii i procesów zarządzania ryzykiem).
- Treść części opisowej w wielu przypadkach pokrywa się z treścią przepisów prawnych (brak zindywidualizowanego opisu systemu zarządzania ryzykiem).
Analiza treści raportów wskazuje, że w odniesieniu do celów i zasad polityki zarządzania ryzykiem, w większości ograniczono się do zdawkowych informacji, nie wykraczających poza wskazanie obowiązków wynikających wprost z przepisów prawa dotyczących zarządzania ryzykiem przez domy maklerskie. Powyższe stwierdzono w przypadku ponad 40% raportów (12 z 28 opublikowanych, w których powinny zostać zamieszczone pełne dane), przy czym w 3 raportach nie zostały zamieszczone jakiekolwiek informacje dotyczące celów i zasad polityki zarządzania ryzykiem. Nie ulega zatem wątpliwości, że domy maklerskie powinny poświęcać większą uwagę analizie wymogów publikacyjnych oraz dodatkowo weryfikować raporty pod kątem kompletności zamieszczanych danych.
"Wyniki przeprowadzonego przez nas badania raportów domów maklerskich są zaskakujące. 22% z nich nie opublikowało odpowiednich raportów, choć są do tego zobowiązane. Zastrzec przy tym należy, że nie badaliśmy powodów braku publikacji, a może to być chociażby opóźnienie związane z zatwierdzeniem sprawozdania finansowego. W wielu przypadkach sposób i zakres prezentowanych informacji de facto mija się z celem wynikającym z odpowiednich regulacji prawnych. Wydaje się zatem wskazane opracowanie i upowszechnienie wśród podmiotów nadzorowanych raportu wzorcowego, który pozwoliłby na prezentowanie danych w sposób wystandaryzowany oraz umożliwiłby osobom sporządzającym poszczególne raporty weryfikację kompletności zamieszczanych w nich informacji" - twierdzi Przemysław Szpytka, Partner Zarządzający Compliance Partners.