Spór w niniejszej sprawie dotyczył spółki, która rozważała rozpoczęcie korzystania ze zwolnienia podatkowego, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, dopiero w przyszłości, począwszy od dowolnie wybranego przez siebie roku podatkowego.
Spółka zwróciła się więc do organu podatkowego z pytaniem, czy może rozpocząć korzystanie z rozliczania tego zwolnienia w przyszłości, mimo że uzyskała zezwolenie w 2007 r. i faktycznie rozpoczęła już działalność produkcyjną na terenie SSE. W jej ocenie możliwe jest rozpoczęcie korzystania ze zwolnienia podatkowego w przyszłości. Uzasadniając swoje stanowisko spółka odwołała się do słownikowego znaczenia pojęcia "przysługiwania", którym posłużono się w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT. Z jego znaczenia spółka wyprowadziła wniosek, że wraz z przeniesieniem działalności do sse powstaje prawo, a nie obowiązek, do rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia podatkowego.
Organ podatkowy był jednak innego zdania. W opinii organu gdyby ustawodawca dopuszczał możliwość skorzystania przez podatnika lub nie z konkretnego zwolnienia, wyraźnie określiłby to w ustawie, przykładowo poprzez zastosowanie sformułowania „wolne od podatku mogą być”.
Spór ostatecznie rozstrzygnął NSA, który wskazał, że zezwolenie jest udzielone czasowo i nie można jednostronnie przesunąć korzystania ze zwolnienia podatkowego z działalności w sse. Ramy czasowe korzystania ze zwolnienia zostały jasno wskazane i nie można uznawać, że w przepisie rangi ustawowej zostało przyznane podatnikowi uprawnienie do przesunięcia tego okresu. W związku z tym niemożliwe jest zdecydowanie się na zwolnienie od początku dowolnie wybranego przez spółkę roku podatkowego.
Wyrok NSA z 5 grudnia 2012 r., II FSK 805/11