W sprawie sporna była wykładnia ustanowionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT warunku "pochodzenia" środków bezzwrotnej pomocy programów ramowych badań UE. Wątpliwości powstały ze względu na przyjęty sposób przekazania środków na realizację programu i finansowania ponoszonych w jego ramach wydatków. Studentce studiów doktoranckich zakwalifikowanej w poczet stypendystów projektu realizowanego przez Urząd Marszałkowski, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) zostało wypłacone bowiem jednorazowo stypendium, pomniejszone o zaliczkę na podatek dochodowy. Program ten jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w 75 proc., zaś w 25 proc. z budżetu państwa.
Zdaniem podatnika, część stypendium finansowana z funduszy UE zwolniona jest od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT. Zostały bowiem spełnione obie przesłanki warunkujące zwolnienie, a mianowicie program "Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR" należy do programów ramowych badań UE, zaś podatnik jest ostatecznym beneficjentem środków przyznawanych w ramach tego programu.
Minister Finansów uznał jednak stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Organ uznał, że dotacja środków unijnych następuje po wykonaniu określonego projektu lub jego etapu, po przedstawieniu dokumentów świadczących o poniesionych przez beneficjenta wydatkach. Warunkiem niezbędnym przekazania przez Komisję Europejską refundacji poniesionych wydatków jest weryfikacja i potwierdzenie wniosków o płatność przez poszczególne instytucje zaangażowane w proces przepływu środków. Jednostki realizujące projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych mogą ubiegać się o środki na refinansowanie. Beneficjent pomocy otrzymuje w takim przypadku środki pożyczone z budżetu państwa, a nie pochodzące wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z budżetu UE.
Sprawa trafiła do WSA w Gdańsku. Sąd ocenił stanowisko Ministra Finansów jako nieprawidłowe. Sąd uznał, że sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy UE jest kwestią techniczną, która nie ma znaczenia dla oceny źródła pochodzenia środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych w ramach funduszy strukturalnych. W tym przypadku decydujące znaczenie dla oceny źródła pochodzenia tych środków ma ustalenie podmiotu, który ostatecznie ponosi ekonomiczny ciężar bezzwrotnej pomocy. Identyczne stanowisko w sprawie stypendium przyznanego w ramach tego samego programu realizowanego przez Urząd Marszałkowski zajął także WSA w Bydgoszczy w wyroku z 21 września 2010 r., I SA/Bd 496/10, LEX nr 746969.
Wyrok WSA w Gdańsku z 15 lutego 2012 r., I SA/Gd 1314/11.