Jakie są plany kontroli Krajowej Administracji Skarbowej na 2025 rok? Zbigniew Stawicki, wiceminister finansów, zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zaznacza, że nie ma sformalizowanego dokumentu w tym zakresie.
- Przestępcy działają we wszystkich branżach i obszarach, dlatego nie wyznaczamy też z góry obszarów ryzyka. Naszym celem jest wysyłanie kontrolerów tam, gdzie dochodzi do przestępstw. Krajowa Administracja Skarbowa stale monitoruje jednak obszary, w których występuje szara strefa, w tym m.in. usługi budowlane, usługi niematerialne czy obszar IT. We wszystkich tych obszarach, także w IT, wykrywane są fikcyjne faktury, wystawione przez nieistniejące podmioty, albo dokumentujące fikcyjne transakcje, którymi posługiwano się w celu obniżenia zobowiązań podatkowych. To obszary, które są od dawna stałym elementem naszych zainteresowań - mówi Zbigniew Stawicki.
Rozmowę opublikujemy w całości w czwartek, 12 grudnia.
Plany administracji skarbowej na 2025 rok
Według danych MF, w okresie od stycznia do końca listopada 2024 r. zakończonych zostało 6 368 kontroli celno-skarbowych, podczas gdy w analogicznym okresie 2023 r. było ich 6 581. Jeśli chodzi o kontrole podatkowe, w okresie styczeń – listopad zakończyło się 8 712 kontroli, podczas gdy w analogicznym okresie 2023 r. było ich 11 687.
Jak to będzie wyglądało w 2025? - Nie chciałbym deklarować ani zwiększenia, ani zmniejszenia liczby kontroli. Pamiętajmy, że luka VAT istotnie wzrosła w 2023 r. Deklaruję natomiast, że kontrole będą kierowane tam, gdzie powinny pójść - mówi zastępca Szefa KAS.
Zaznacza, że zgadza się z powszechnie panującą opinią, że miarą skuteczności kontroli jest proporcja odzyskanego mienia.
- Żeby oceniać skuteczność struktur kontrolno – dochodzeniowych KAS, należy spojrzeć na ostatni etap, który należy do ich kompetencji, a więc etap zabezpieczenia mienia. Chodzi o środki na rachunkach, nieruchomości, ruchomości, wierzytelności, etc. Kluczową rolę ogrywają w tym komórki KAS ds. ustalania mienia, które podejmują działania w tym zakresie na możliwie najwcześniejszym etapie. Zabezpieczenia dokonane przez organy KAS dają podstawę do działania kolejnym organom, w tym prokuraturze. Nie pozbawia to jeszcze przestępcy środków z przestępstwa, ale uniemożliwia korzystanie z nich. Natomiast ostateczne orzeczenie o przepadku mienia to już sprawa sądu. Mogę się zobowiązać, że na pewno ten kierunek będziemy utrzymywać - mówi Zbigniew Stawicki.
- Zabezpieczenie powinno być nieodłącznym elementem wszystkich kontroli celno-skarbowych, które idą tam, gdzie pójść powinny. Należy je stosować jak najszybciej, kiedy tylko wystąpią przesłanki ku temu, zawsze kiedy zostało uprawdopodobnione uszczuplenie podatku oraz znamy jego potencjalną wartość. Czasem należy zastosować zabezpieczenie nawet przed formalnym wszczęciem kontroli, np. dokonując blokady środków na rachunkach w procedurze STIR - dodaje.
Czytaj w LEX: Czas trwania kontroli podatkowej > >
Cena promocyjna: 176 zł
|Cena regularna: 220 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 153.99 zł
Zmiana w działaniach skarbówki
Według prawników, już teraz zauważalna jest zmiana w działaniach skarbówki.
- W praktyce można zauważyć, że przedstawicielom organów podatkowych zależy na zwiększeniu skuteczności kontroli. Przejawem tego jest zarówno dążenie do szybszego odzyskiwania zaległości podatkowych, jak i częstsze stosowanie zabezpieczeń majątkowych. Wyraźną tendencją jest też częstsze pociąganie do odpowiedzialności osób trzecich, np. egzekwowanie zaległości podatkowych od byłego członka zarządu spółki, w przypadku problemów z zabezpieczeniem majątku spółki. Należy przy tym pamiętać, że zabezpieczenie majątku podatnika nie tylko chroni interesy Skarbu Państwa, ale też dodatkowo może służyć wstrzymywaniu biegu terminu przedawnienia, co może być dla fiskusa ważnym argumentem – mówi Adrian Stępień, partner w Zespole Tax Litigation w CRIDO.
Przypomnijmy, że w uchwale z 24 maja 2021 r. (sygn. I FPS 1/21) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował instrumentalne wszczynanie postępowań w sprawach o przestępstwa lub wykroczenia skarbowe w celu zawieszenia terminu przedawnienia. NSA uznał takie działanie za nadużycie prawa godzące w zasadę zaufania do organów państwa. Zgodnie z uchwałą, sądy administracyjne w ramach własnych kompetencji jako sądy I instancji, są obowiązane do oceny, czy wszczęcie postępowania karnego skarbowego nie ma na celu nierozpoczęcia lub zawieszenia biegu terminu przedawnienia.
2 grudnia 2024 r. NSA wydał uchwałę (sygn. III FPS 4/24), zgodnie z którą w przypadku zawieszenia biegu terminu przedawnienia w związku z doręczeniem zarządzenia zabezpieczenia w trybie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, termin ten biegnie dalej po zakończeniu postępowania zabezpieczającego w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Skutkiem uchwały może być wzrost zabezpieczeń zobowiązań podatkowych stosowanych przez organy podatkowe.
Czytaj również: Fiskus będzie miał więcej czasu na rozstrzyganie spraw
Czytaj także w LEX: Kontrola podatkowa a ustawa o swobodzie działalności gospodarczej > >
Zabezpieczenie ma ogromną siłę rażenia
Dr Jacek Matarewicz, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, adwokat i doradca podatkowy, ocenia zapowiedzi KAS jako niepokojące.
– Kluczowe jest wyważenie ochrony interesów Skarbu Państwa oraz ochrony praw podatników. Pamiętajmy, że w ostatnich latach wprowadzono szereg rozwiązań uszczelniających system podatkowy, jak m.in. JPK VAT, wykreślanie z rejestru podatników VAT czy System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) pozwalający blokować konto podatnika. Są to rozwiązania konieczne do walki z wyłudzeniami podatku, ale system powinien też przewidywać bufory bezpieczeństwa oraz rekompensaty dla podatników, wobec których niesłusznie zastosowano określone środki. Nadal zdarzają się bowiem przypadki, kiedy uczciwi przedsiębiorcy są traktowani jak przestępcy – mówi dr Matarewicz.
- Zabezpieczenie majątku to instrument o ogromnej sile rażenia, który często prowadzi do upadku przedsiębiorstwa. Przykładowo blokada środków na rachunku bankowym uniemożliwia dalszą działalność. Podatnik może oczywiście dochodzić swoich praw przed sądem, ale wielu nie ma już na to środków - dodaje.
Według Business Centre Club w 2024 roku zauważalny był dalszy wzrost liczby kontroli podatkowych. Organy skarbowe koncentrowały się na:
- kontrolach VAT, zwłaszcza w zakresie nadużyć związanych z karuzelami podatkowymi w różnych ich odsłonach.
- podatku u źródła (WHT), gdzie szczególną uwagę zwracano na prawidłowość stosowania zwolnień i stawek preferencyjnych wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
- zasadach unikania opodatkowania (GAAR), które stały się narzędziem do kwestionowania transakcji uznawanych za sztuczne lub pozbawione uzasadnienia ekonomicznego.
- Dla wielu przedsiębiorców kontrole te oznaczały zwiększone obciążenia administracyjne oraz konieczność angażowania dodatkowych zasobów w celu obrony przed zarzutami. Niestety, nierzadko działania organów były postrzegane jako zbyt agresywne, co jeszcze bardziej osłabia zaufanie podatników do administracji skarbowej - komentuje Michał Borowski, ekspert BCC ds. podatków, przewodniczący Komisji Podatkowej BCC.
Sprawdź w LEX: Prawidłowość rozstrzygania sprzeciwów w kontroli podatkowej przedsiębiorców > >