Do ustawy o PIT i CIT wprowadzona zostanie regulacja przewidująca opodatkowanie dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych. Projektowane przepisy, które przewidują konieczność uwzględnienia w podstawie opodatkowania rezydenta krajowego dochodów kontrolowanych podmiotów zagranicznych, mających siedzibę lub zarząd w państwie o niższym poziomie opodatkowania niż obowiązujący w Polsce mają przeciwdziałać wyprowadzaniu z Polski zysków przedsiębiorstw.
Zagraniczną spółkę kontrolowaną zdefiniowano przez odwołanie się do trzech kryteriów dotyczących poziomu kontroli – posiadania 25 proc. udziału w kapitale, praw głosu lub udziału w zysku; charakteru uzyskiwanych przez zagraniczną spółkę przychodów (co najmniej 50 proc. przychodów o charakterze finansowym) oraz położenia zagranicznej spółki w państwie o niskim poziomie opodatkowania (niższym o 25 proc. od obowiązującej w Polsce stawki CIT). Za zagraniczną spółkę kontrolowaną uznany będzie ponadto każdy podmiot położony w państwie wymienionym w wykazie krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, publikowanym przez ministra finansów w rozporządzeniu. Za spółki tego typu będą również uznawane podmioty położone w państwie, z którym Polska nie wymienia informacji podatkowych.
Przepisy te nie będą miały zastosowania do podatników kontrolujących zagraniczne spółki położone w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Europejskiego, o ile zagraniczna spółka prowadzi tam rzeczywistą działalność gospodarczą. Przepisy przewidują dodatkowe wyłączenia m.in. w stosunku do dochodów zagranicznych spółek osiągających przychody w wysokości nieprzekraczającej 250 tys. euro.
Doprecyzowano kwestię skutków podatkowych regulowania zobowiązań przez wykonanie świadczenia niepieniężnego, co skutkować będzie uznaniem, że dla podmiotu przekazującego świadczenie niepieniężne powstanie przychód w wysokości wartości uregulowanego tym świadczeniem zobowiązania.
Projekt przewiduje wprowadzenie jednoznacznego przepisu, wyłączającego prawo do korzystania ze zwolnienia, od podatku wypłat dywidend i innych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegających odliczeniu w spółce wypłacającej (tzw. pożyczka partycypacyjna) służy wyeliminowaniu możliwości podwójnego nieopodatkowania zysków przekazywanych polskim rezydentom przez spółki powiązane, które mają swoją siedzibę w państwie należącym do EOG.
Wprowadzone zostaną alternatywne, wobec przepisów o niedostatecznej kapitalizacji, zasady rozliczania podatkowego odsetek od pożyczek Podatnikowi przysługiwać będzie prawo wyboru rozwiązania wyznaczającego maksymalny poziom odliczania odsetek przez odwołanie do określonego procentu wartości podatkowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości – bez konieczności ustalania zadłużenia w stosunku do podmiotów powiązanych i niezależnie od wysokości posiadanego kapitału własnego.
Przewidziano zmianę zasad opodatkowania świadczeń otrzymywanych przez klientów banku (tzw. cashback) w związku z prowadzeniem rachunku bankowego podatnika przez opodatkowanie tych świadczeń zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych (a nie jak obecnie według skali podatkowej), co maksymalnie uprości pobór podatku.
Do projektu nowelizacji ustawy wprowadzono przepisy określające nowe zwolnienia podatkowe. Dotyczy to m.in. świadczeń mieszkaniowych otrzymywanych przez żołnierzy zawodowych, świadczeń przyznanych stronie w wyniku uwzględnienia złożonej skargi na przewlekłość postępowania czy wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu.
Usunięte zostaną także wątpliwości interpretacyjne dotyczące zasad stosowania certyfikatów rezydencji poprzez wprowadzeniu zasady, iż w przypadku przedłożenia płatnikowi certyfikatu rezydencji bez wskazanego okresu ważności, przyjmuje się, że certyfikat ten dokumentuje miejsce zamieszkania/siedziby podatnika przez okres kolejnych dwunastu miesięcy od dnia jego wydania.
Ponadto w projekcie przewidziano odroczenie opodatkowania dochodu z tytułu wniesienia, np. przez uczelnie wyższe czy twórców, do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci własności intelektualnej (patentu, praw autorskich, know-how) na 5 lat od dnia objęcia w ten sposób udziałów/akcji Rozwiązanie to dotyczy wyłącznie wnoszenia określonej własności intelektualnej w drodze aportu do spółki kapitałowej mającej ją komercjalizować.