Senatorowie zaproponowali pięć poprawek do nowelizacji tej ustawy, które m.in. upraszczają procedury związane ze zgłaszaniem statków przy pobieraniu opłaty tonażowej.

Podatek tonażowy został wprowadzony w 2006 r. Taka forma opodatkowania miała odwrócić tendencję rejestrowania polskich statków pod obcymi banderami oraz zwiększyć konkurencyjność polskich przedsiębiorstw żeglugowych. Podatek tonażowy jest podatkiem zryczałtowanym, którego wysokość zależy od pojemności netto statku i okresu jego eksploatacji, a nie od zysku z działalności - jak w przypadku podatku dochodowego.

Jednak w rozumieniu przepisów unijnych podatek tonażowy stanowi środek pomocy publicznej, jego wprowadzenie wymagało więc akceptacji Komisji Europejskiej. W 2009 r. KE uznała, że jest on zgodny z wewnętrznym rynkiem UE, ale w ustawie z 2006 r., wprowadzającej podatek tonażowy, należy dokonać zmian.

W znowelizowanych przepisach określono, że przedsiębiorca żeglugowy nie będzie mógł odliczać od podatku tonażowego składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz składek na ubezpieczenie społeczne od podstawy opodatkowania tym podatkiem.

Ponadto podatkiem tonażowym będzie można objąć holowniki i pogłębiarki - o ile świadczą one usługi transportu morskiego.

Jak podkreślono w uzasadnieniu, nowe przepisy powinny zachęcić przedsiębiorców do rejestracji statków pod polską banderą i doprowadzić do zwiększenia zatrudniania polskich marynarzy. Nowe regulacje mają obowiązywać od początku 2013 r.

rbk/ mki/ woj/