Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany zostały w czwartek nowy projekt o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji
ustawy budżetowej na rok 2024.
Nowy, bo pierwotna ustawa przygotowana jeszcze przez rząd premiera Mateusza Morawieckiego wraz z nowelizacją przygotowaną przez rząd premiera Donalda Tuska, została zawetowana przez prezydenta Andrzeja Dudę w sobotę, 23 grudnia. Jak wskazała głowa państwa, powodem było przekazanie prawie 3 mld zł na media publiczne (TVP i PR).

Czytaj również: Prezydent i rząd odbijają piłeczkę. Co z budżetem na przyszły rok?
 

Dwa projekty tej samej ustawy 

W środę, 27 grudnia, do Sejmu wpłynął prezydencki projekt ustawy okołobudżetowej, co jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia zapowiadał  prezydent Duda (druk sejmowy nr 139). Tymczasem w czwartek, 28 grudnia, pojawił się projekt rządowy.

- Rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 jest ściśle związany z rządowym projektem ustawy budżetowej na rok 2024. Regulacje projektu ustawy mają charakter komplementarny do projektu ustawy budżetowej na rok 2024. Przedłożone rozwiązania znajdują swoje odzwierciedlenie i wymierną korelację w kwotach ujętych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2024 i wiążą się z prawidłową realizacją tej ustawy – czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Tę samą informację zawarła też w, Hanna Majszczyk, wiceminister finansów, piśmie datowanym na 27 grudnia 2023 r., a skierowanym do dr Joanny Knapińskiej, sekretarza Rady Ministrów, podkreślając, że niezbędne jest zatem szybkie procedowanie zmian przepisów w tym zakresie

Rządowy projekt ustawy w art. 14 ust. 8 przewiduje, że środki uzyskane z tytułu skarbowych papierów wartościowych (w kwocie 3 mld zł) mogą być przeznaczone wyłącznie na finansowanie świadczeń gwarantowanych, o których mowa w art. 5 pkt 35 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, obejmujących świadczenia opieki zdrowotnej z zakresu:

  1. opieki psychiatrycznej świadczeniobiorców do 18 roku życia;
  2. leczenia szpitalnego, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, programów lekowych lub rehabilitacji leczniczej w części dotyczącej diagnostyki chorób rzadkich lub leczenia chorób rzadkich świadczeniobiorców do 18 roku życia;
  3. leczenia szpitalnego lub ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w części dotyczącej diagnostyki onkologicznej lub leczenia onkologicznego świadczeniobiorców do 18 roku życia;
  4. leczenia szpitalnego lub ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w części dotyczącej diagnostyki onkologicznej lub leczenia onkologicznego pozostałych świadczeniobiorców.

Projektowana ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2024 r. 

Nad rządowym projektem ustawy budżetowej na rok 2024 (druk sejmowy nr 125) pracuje już Sejm. Na posiedzeniu izby niższej Parlamentu w dniu 21 grudnia 2023 r. projekt został skierowany do prac w sejmowej Komisji Finansów Publicznych, która ma przedstawić sprawozdanie do 5 stycznia 2024 r.