Celem zmian zaproponowanych w przedłożonym przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego projekcie jest wzrost innowacyjności polskiej gospodarki, który ma być decydującym czynnikiem w tworzeniu wzrostu dochodu narodowego i podniesienia poziomu dobrobytu w Polsce. Przewidywane rozwiązania mają się też przyczynić do realizacji celów określonych w „Planie na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”, w ramach filaru „rozwój innowacyjnych firm”.
W tzw. „małej ustawie o innowacyjności” zaproponowano spójny system różnorodnych instrumentów premiujących i zachęcających do podejmowania działalności innowacyjnej, na który złoży się przede wszystkim: przyjazny system podatkowy (ulgi podatkowe), stabilny sposób finansowania komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych oraz pakiet ułatwień proceduralnych.
Od 1 stycznia 2017 r. na stałe ma zostać zniesione opodatkowanie podatkiem dochodowym aportu własności intelektualnej i przemysłowej. Oznacza to, że akcje spółki otrzymane w zamian za wniesioną do niej własność intelektualną, nie będą podlegały opodatkowaniu. Powinno to przyczynić się do większego udziału np. naukowców w komercjalizacji wyników badań.
Projekt przewiduje dla małych i średnich przedsiębiorstw rozszerzenie listy kosztów podlegających odpisowi o koszty uzyskania patentu. Rozwiązanie to powinno zachęcić te firmy do ponoszenia wydatków na uzyskanie ochrony patentowej, co jest ważnym bodźcem działalności innowacyjnej.
Podwyższono zostaną kwoty maksymalnego odliczenia kosztów kwalifikowanych ponoszonych na badania i rozwój. Dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich firm odliczenia te będą wynosiły do 50 proc., a w przypadku pozostałych przedsiębiorców (dużych firm) – do 50 proc. na poniesione wydatki osobowe oraz 30 proc. pozostałych wydatków związanych z działalnością badawczo-rozwojową. Rozwiązania te powinny zachęcić do inwestowania w działalność B+R oraz wykazywania nakładów ponoszonych na innowacje.
Z 3 do 6 lat wydłużony ma zostać okres, w jakim przedsiębiorca może odliczyć koszty poniesione na działalność badawczo-rozwojową. Rozwiązanie to jest korzystne i niezbędne dla firm prowadzących działalność innowacyjną, której efekty mogą pojawić się dopiero po dłuższym czasie. Sześcioletni okres rozliczenia daje możliwość „przesunięcia” odliczeń na później.
Przewidziano zwrot gotówkowy dla nowo powstających przedsiębiorstw (start-upów) prowadzących działalność B+R. Podatnik będzie mógł stosować to rozwiązanie jako alternatywę wobec wydłużenia okresu odliczania kosztów działalności badawczo-rozwojowej. Przedsiębiorca, który poniósł wydatki na B+R i równocześnie zanotował stratę, mógłby od razu otrzymać zwrot gotówkowy, w wysokości 18 lub 19 proc. potencjalnego, ale niewykorzystanego odliczenia.
Ponadto w projekcie przewidziano uelastycznienie zasad dysponowania przez państwowe osoby prawne posiadaną infrastrukturą, w tym również badawczą, zmodyfikowanie procedury „uwłaszczenia naukowców” (nabywania przez nich praw majątkowych do wynalazków), usunięcie ograniczenia czasowego (obecnie maksymalnie pięć lat), w jakim twórcom wynalazków przysługiwały udziały w korzyściach z komercjalizacji, umożliwienie uczelniom tworzenia większej liczby spółek celowych i zwiększenie możliwości rozwoju oraz wdrożenia wyników projektów na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, finansowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).
Wśród pozostałych zaproponowanych rozwiązań znalazła się możliwość objęcia finansowaniem przedsięwzięć związanych z wdrażaniem i funkcjonowaniem systemu weryfikacji technologii środowiskowych (ETV) i zapewnienie stabilnego finansowania działań związanych z komercjalizacją wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
Nowe rozwiązania mają obowiązywać po 30 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem części przepisów podatkowych i dotyczących zasad finansowania nauki, które mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.