Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania
Klauzula pozwoli zwalczać sztuczne konstrukcje prawne, zwykle zawierające elementy zagraniczne, wykorzystywane zazwyczaj przez wielkie korporacje do unikania zapłaty podatku. Celem klauzuli jest przede wszystkim prewencja. Przyjmuje się, że klauzula będzie miała zastosowanie, gdy transakcja została faktycznie przeprowadzona, a czynności prawne zmierzały do obejścia prawa podatkowego. Realizując zalecenia Trybunału Konstytucyjnego, stosowanie klauzuli będzie powiązane z licznymi rozwiązaniami zabezpieczającymi, takimi jak: wydawanie na wniosek podatnika opinii zabezpieczających, niezależna od administracji, ekspercka Rada ds. Unikania Opodatkowania opiniująca sporne sprawy, niewykonalność spornych decyzji, wyłączna właściwość ministra finansów w sprawach klauzuli, możliwość korekty deklaracji w końcowej fazie postępowania podatkowego w zakresie stosowania klauzuli.
Zobacz: Kiedy fiskus skorzysta z klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania >>>
Pełnomocnictwa ogólne w postępowaniu podatkowym
Aktualnie pełnomocnik ma obowiązek złożenia pełnomocnictwa oddzielnie do każdej sprawy. Proponuje się wprowadzenie pełnomocnictwa ogólnego do reprezentowania we wszystkich sprawach podatkowych. Pełnomocnictwo ogólne będzie składane w formie elektronicznej do centralnego rejestru i nie będzie podlegać opłacie skarbowej. Nadal będzie istnieć opcja złożenia pełnomocnictwa szczególnego (papierowego lub elektronicznego) ważnego tylko do konkretnej sprawy.
Zobacz: Będą nowe rodzaje pełnomocnictw w postępowaniu podatkowym >>
Informatyzacja sprawdzania dokumentacji księgowej
Proponuje się wprowadzenie ujednoliconej formy elektronicznych raportów z ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych. Takie raporty będą przekazywać, na żądanie organu w ramach toczącej się procedury, ci podatnicy, którzy księgowość podatkową prowadzą elektronicznie. Pozwoli to szybciej przeanalizować dane, skróci czas kontroli i ograniczy angażowanie podatnika. Przewiduje się długie vacatio legis w celu sprawnego przygotowania podatników do tej nowej formy kontaktu.
Zmiany w doręczaniu pism urzędu
Będzie możliwe m.in. wskazanie adresu do korespondencji (innego niż zamieszkania) oraz doręczenie na skrytkę pocztową. Proponuje się przyspieszenie i zmniejszenie kosztów doręczania pism pełnomocnikom zawodowym przez doręczenie elektroniczne.
Racjonalizacja procedury interpretacji podatkowych
Zaproponowano m.in. wprowadzenie „grupowego” wniosku o interpretację, który pozwoli wyjaśnić wątpliwości dotyczące transakcji dla wszystkich zainteresowanych kontrahentów. Dopracowana zostanie formuła interpretacji ogólnej. Zamiast powielania interpretacji indywidualnych po wydaniu interpretacji ogólnej, proponuje się tylko potwierdzanie stosowania w przedstawionej sprawie interpretacji ogólnej.
Zobacz: MF chce wprowadzić grupowe interpretacje podatkowe >>
Możliwość przejęcia postępowania przez urząd kontroli skarbowej
Zachowując obecny, wąski zakres dostępu urzędów skarbowych do informacji bankowych, proponuje się nowe rozwiązania proceduralne, które umożliwią przejęcie postępowania przez urząd kontroli skarbowej. Urząd ten posiada obecnie znacznie szerszy dostęp do danych bankowych. Procedura ta będzie stosowana wówczas, jeśli informacje uzyskane przez urząd skarbowy z banków, w ramach przysługujących im uprawnień, nie pozwolą na pełne wyjaśnienie sprawy.
Elastyczność właściwości miejscowej urzędu
Proponuje się wprowadzenie nowego rozwiązania umożliwiającego wyznaczenie jednego „wiodącego” urzędu w sprawach powiązanych podmiotów objętych właściwością miejscową różnych urzędów. Rozwiązanie to będzie stosowane w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia i ułatwi zwalczanie zorganizowanej przestępczości gospodarczej.
Wprowadzenie możliwości zapłaty podatku w imieniu podatnika
Zaproponowano umożliwienie technicznej zapłaty podatku przez podmiot inny niż podatnik – do wysokości 1000 zł. Ponadto dopuszcza się zapłatę podatku przez małżonka lub innego członka rodziny podatnika bez limitu kwotowego. W tych przypadkach przyjmuje się, że zapłata następuje ze środków podatnika, jeśli treść dowodu zapłaty nie budzi wątpliwości.
Zobacz: MF: żona zapłaci podatek za męża >>
Otwarcie Rejestru Zastawów Skarbowych
Rejestr Zastawów Skarbowych (zabezpieczenia na ruchomościach i zbywalnych prawach majątkowych) będzie dostępny dla każdego, nieodpłatnie przez internet. Dla zainteresowanych nadal pozostaje opcja formalnego, odpłatnego wypisu.
Zobacz także: Rząd: trudniej będzie wyprowadzać dochody firm za granicę >>
Artykuł pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego