W 2015 roku przez PFR złożono aż 101 000 zeznań rocznych PIT-37 za 2014 rok. Do tej pory rozliczenie z wykorzystaniem PFR wybrało już ponad 84.000 podatników! Tymczasem główny pik rozliczeniowy jeszcze przed nami.
Uruchomiona w marcu zeszłego roku usługa PFR (Pre-Filled tax Return, czyli deklaracja wstępnie wypełniona) była rewolucją w zakresie rocznego rozliczania podatku dochodowego. Dzięki PFR podatnik nie musi już sam wypełniać zeznania podatkowego – robi to za niego administracja podatkowa na podstawie wcześniej zgromadzonych od płatników informacji. Jeżeli podatnik nie wyrazi chęci zmiany i zgodzi się z treścią proponowanego rozliczenia, propozycja systemu stanie się automatycznie jego formalnym zeznaniem podatkowym. Usługa PFR jest realizowana z wykorzystaniem formularza interaktywnego, który umożliwia podatnikowi edycję wszystkich pól, np. dopisanie ulg, wniosku o przekazanie 1 proc. podatku dla wybranej organizacji, a także dodawanie załączników.
Usługę PFR uruchomiliśmy 15 marca ubiegłego roku i wówczas była dedykowana wyłącznie formularzom PIT-37 za 2014 rok. W tym roku PFR została poszerzona o zeznanie PIT-38 za rok 2015, co oznacza, że na Portalu Podatkowym już czekają: propozycja wypełnionego zeznania podatkowego PIT-37, które sporządzane jest na podstawie informacji z PIT-11, PIT-8C i PIT-R, PIT-40A/11A za 2015 r. oraz propozycja wstępnego zeznania podatkowego PIT-38 na podstawie informacji PIT-8C. To kolejna ważna zmiana i ułatwienie dla podatników. – mówi Roman Durka, wiceprezes Sygnity.
1-go lutego 2016 roku Sygnity uruchomiło Kanał Masowy dla Organów Rentowych (KMdOR) umożliwiający wymianę informacji pomiędzy administracją podatkową, a organami rentowymi, m.in. : Zakładem Ubezpieczeń Społecznych ZUS, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego KRUS czy Wojskowym Biurem Emerytalnym. Dzięki temu administracja podatkowa otrzymuje kolejne cyfrowe dane o podatnikach, a co za tym idzie, udoskonala usługę PFR uzupełniając za podatnika kolejne rubryki informacjami z formularzy PIT40-A/11A. Tym samym nową grupą adresatów usługi PFR stali się emeryci, renciści, osoby objęte świadczeniami i zasiłkami przedemerytalnymi oraz pobierające zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego.
e-Podatki to będzie jeden z najnowocześniejszych tego rodzaju systemów w Europie. Praca nad nim stale ewoluuje, aby spełnić wciąż rosnące oczekiwania nie tylko administracji podatkowej, administracji centralnej, ale także podatników. – komentuje Roman Durka – szczególnie, że Polacy szybko odzwyczaili się od wizyt w urzędach i coraz chętniej, choć nadal w mniejszym stopniu, niż w rozwiniętych pod tym względem krajach, korzystają z usług oferowanych przez e-Administrację. Widzimy to po statystykach wejść i logowań do narzędzi udostępnionych na Portalu Podatkowym – podsumowuje Wiceprezes Sygnity.
W innych krajach na świecie PFR jest stosowany w różnych wersjach. W Polsce administracja podatkowa na razie przedstawia propozycję wypełnionego formularza, którą potwierdza podatnik. W najbardziej zaawansowanej postaci PFR stosują kraje skandynawskie - w Danii 84 proc. podatników, a w Finlandii 94 proc. otrzymuje w pełni wypełnioną deklarację. PFR jako w całości wypełnione przez administrację podatkową zeznanie podatkowe jest szeroko stosowane w Chile, Nowej Zelandii, Słowenii, Hiszpanii. Inne kraje, np. Australia, Belgia, Estonia, Francja, Holandia czy Portugalia udostępniają częściowo wypełnione PFR większości podatników.
Polacy a e-administracja
Polacy nie przepadają za wizytami w urzędach. Ale teraz powody są inne niż w przeszłości. Dzięki konsekwentnemu rozwojowi e-Administracji zainteresowanie internetowymi usługami i narzędziami oferowanymi przez główne urzędy i instytucje państwowe z roku na rok rośnie.
Taka sytuacja ma miejsce w zakresie rozliczania podatków, gdzie liczba podatników korzystających z możliwości internetowego rozliczenia z urzędem skarbowym także konsekwentnie wzrasta. Według wyników badań z Raportu KPMG* „Roczne zeznanie podatkowe Polaków PIT 2015” w 2015 roku 45 proc. osób, czyli blisko 8,5 miliona Polaków, skorzystało z możliwości rozliczenia on-line. W tym 27 proc. z tych, którzy wybrali elektroniczną drogę rozliczenia skorzystało z wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego PIT-37.
Nasze wewnętrzne statystyki również potwierdzają wzrostowy trend. W momencie uruchomienia PFR w marcu 2015 roku w ciągu pierwszych 24 godzin nowy system obsłużył ponad 1000 płatników! Do końca kwietnia 2015 r. tą drogą obsłużonych zostało ponad 101 000 zeznań za 2014 rok. To był naprawdę dobry wynik. W tym roku liczba ta wzrosła do 1300 deklaracji złożonych w pierwszej dobie od chwili uruchomienia usługi. Wszystko wskazuje na to, że tegoroczne statystyki okażą się wyższe w stosunku do ubiegłorocznych. – podsumowuje wiceprezes Durka.
W opublikowanym w 2015 roku w raporcie przeprowadzonym przez departament ONZ ds. ekonomii i polityki społecznej oceniającym m.in. poziom usług online Polska znalazła się na 42 miejscu wśród 193 państw. Jest to sygnał, że nadal jako kraj mamy ogromny potencjał do rozwoju w tym zakresie.
Wg. przywołanego Raportu KPMG zaledwie 45 proc. podatników składa zeznanie podatkowe PIT przez Internet, 9 proc. nadal przesyła je pocztą, ale wciąż aż 46 proc. składa je bezpośrednio we właściwym urzędzie skarbowym*. Dlaczego tak się dzieje?
Zgodnie z oceną ekspertów Idea Banku** w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorców Polacy są zadowoleni z rozwoju e-administracji, niestety nie korzystają z niej w takim zakresie, w jakim już teraz by mogli z kilku powodów. Do 4 najważniejszych należą, m.in.:
- brak wiedzy, jak wiele różnych spraw można szybko i łatwo załatwić przez Internet
- brak posiadania zaufanego profilu na platformie ePUAP, bądź podpisu elektronicznego. (aż ¾ przedsiębiorców nie posiada żadnego z tych narzędzi)
- dobrowolność i możliwość wybrania tradycyjnej drogi, więc wszystkie sprawy nadal załatwiane są papierowo
- zlecanie tych zadań zewnętrznym biurom księgowym.
Budowanie e-państwa to ważny i długotrwały proces. Od 1989 roku Polska przekształca się i zmienia w przyspieszonym tempie. Po pierwszej, dość chaotycznej, z dzisiejszego punktu widzenia, fali informatyzacji następuje aktualnie proces profesjonalizacji. – mówi Roman Durka, wiceprezes Sygnity – W naszej pracy dostawcy profesjonalnych rozwiązań IT bierzemy pod uwagę nie tylko potrzeby Zamawiającego, w tym wypadku Administracji Podatkowej, ale także zmieniające się prawo oraz przyzwyczajenia i potrzeby obywateli. Jesteśmy przekonani, co już dziś widać wyraźnie na przykładzie takich usług naszego autorstwa jak PFR, czy program Rodzina 500+, że coraz więcej Polaków będzie wybierało szybką i łatwą elektroniczną drogę komunikacji z urzędami. Niewątpliwie nadal niezbędna jest szeroka edukacja i stałe ułatwianie dostępu do tego rodzaju narzędzi i usług z różnych nośników, bez ograniczeń terytorialnych i z niezbędnym minimum formalności. Dzięki nowoczesnym systemom, które tworzymy jest to możliwe w coraz większym zakresie.
W pierwszym kwartale 2016 roku Portal Podatkowy został poszerzony o Konto Podatnika. Platforma ta stanowi bezpośredni kanał komunikacji z organami podatkowymi i umożliwia dostęp do własnych danych podatkowych, m.in. złożonych deklaracji czy prowadzonych spraw w zakresie podatków PCC, SD i KP. Rejestracja swojego konta na Portalu Podatkowym umożliwia nie tylko przesyłanie deklaracji bezpośrednio z własnego konta w zakresie tych trzech podatków, ale także pozwala na elektroniczną komunikację z Administracją Podatkową w zakresie składania i odbieraniu pism – czyli na coś, co do tej pory w Polsce jeszcze nigdy nie było możliwe.
Sygnity wraz z Ministerstwem Finansów wspólnie pracują już nad kolejnymi funkcjonalnościami Systemu e-Podatki, przygotowując się do objęcia nowym systemem kolejne podmioty – w ramach podatków CIT i VAT. W tej chwili liczba podmiotów w nowym systemie przekracza 11 mln, po wprowadzeniu tej zmiany zwiększy się ona trzykrotnie!
Wkrótce zostanie również uruchomiony nowy portal Systemu Informacji Podatkowej, dzięki któremu podatnicy będą mogli w łatwiejszy i efektywniejszy, niż dotychczas sposób znaleźć w jednym miejscu interpretacje prawa podatkowego oraz wyroki sądów administracyjnych w tej materii. Kolejnym elementem, na który czekają rozliczający się z Administracją Podatkową, to rejestr pełnomocnictw.
Zakończenie budowy Systemu e-Podatki planowane jest w 2018 roku.
21 kwietnia Ministerstwo Finansów ogłosiło***, że po raz pierwszy od wprowadzenia możliwości składania deklaracji przez internet liczba PIT–ów składanych on-line przewyższyła liczbę deklaracji składnych papierowo. Udział zeznań składnych on-line wzrósł do 52 proc.. Być może jesteśmy świadkami przełomowego momentu nie tylko dla administracji podatkowej, ale także dla pozostałych usług i narzędzi dostępnych przez Internet. Byłby to krok we właściwym kierunku – podsumowuje wiceprezes Roman Durka.
* V edycja Raportu KPMG z kwietnia 2016 roku dostępna na www.kpmg.pl
** cytując za: http://prnews.pl/idea-bank/mikroprzedsiebiorcy-cenia-e-administracje-ale-z-niej-nie-korzystaja-3488245.html