Pracownicy naszej firmy odbyli zagraniczną podróż służbową (Francja) samochodem służbowym. Podczas pobytu w delegacji kilkakrotnie tankowano paliwo.
Czy tankowanie paliwa, które zostało zużyte podczas podróży zagranicznej, należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?
Czy paliwo, które zostało zatankowane za granicą podczas powrotu, a jego część została wwieziona na teren RP, należy wykazać w deklaracji VAT 7 i czy wykazać w informacji podsumowującej nabycie towarów?
Jeśli paliwo jest nabywane zagranicą i samochód zatankowany tym paliwem nie wjeżdża do Polski, nie dochodzi do nabycia wewnątrzwspólnotowego.
Jeśli paliwo jest nabywane zagranicą i samochód zatankowany tym paliwem wjeżdża do Polski, ma miejsce nabycie wewnątrzwspólnotowe, lecz w większości przypadków jest ono zwolnione od podatku. Uważam, że takiego zwolnionego od podatku nabycia nie trzeba wykazywać w informacji podsumowującej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) - dalej u.p.t.u., przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
W sytuacji, w której paliwo jest tankowane do baku samochodu zagranicą, lecz zostaje ono całkowicie spalone (zużyte) podczas jazdy samochodem poza Polską, nie mamy do czynienia z nabyciem wewnątrzwspólnotowym. Wprawdzie towar (paliwo) jest nabywane zagranicą, jednakże nigdy nie trafia ono do Polski. Jest w całości zużywane poza Polską. Nie ma zatem wypełnionej definicji wewnątrzwspólnotowego nabycia, aby paliwo - w wyniku dokonanej dostawy zostało przewiezione do Polski. W takiej więc sytuacji zakup paliwa zagranicą nie wywołuje skutków w polskim podatku od towarów i usług.
W sytuacji wlania zakupionego paliwa do baku samochodu w innym państwie członkowskim i przewiezienia go do Polski w zasadzie wypełniona zostaje definicja wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Można oczywiście się zastanawiać, czy już samo wlanie paliwa do baku samochodu nie stanowi o jego zużyciu (czy nie należałoby uznać, że poprzez takie działanie ma miejsce jego zużycie), lecz z drugiej strony paliwo z baku samochodu można spuścić, traktując bak jako środek (opakowanie), za pomocą którego następuje przetransportowanie paliwa do Polski.
Można zatem przyjąć, że w przypadku przewiezienia w ten sposób paliwa do Polski następuje wewnątrzwspólnotowe nabycie.
Jednocześnie - w prawie wspólnotowym (a więc we wszystkich państwach członkowskich) - przyjęto w szerokim zakresie zwolnienie podatkowe dla takiego wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Zostało ono skonstruowane w ten sposób, że w większości normalnych przypadków taki przewóz paliwa (w baku samochodu) nie wywoła skutków podatkowych, zaś może ono również zapobiegać przypadkom przewożenia (transportowania) paliwa w bakach samochodów dla celów handlowych.
Zgodnie z przepisem art. 77 ust. 1 pkt 1-3 u.p.t.u. zwalnia się od podatku import:
1) paliwa przewożonego w standardowych zbiornikach:
a) prywatnych środków transportu,
b) środków transportu przeznaczonych do działalności gospodarczej,
c) specjalnych kontenerów
- w ilości do 200 litrów na środek transportu;
2) paliwa w przenośnych zbiornikach przewożonych przez prywatne środki transportu, przeznaczone do zużycia w tych pojazdach, nie więcej jednak niż 10 litrów;
3) niezbędnych do eksploatacji środków transportu smarów znajdujących się w tych środkach.
Pojęcie standardowego zbiornika paliwa definiuje art. 77 ust. 2 u.p.t.u. Nadto wskazuje się, że towary (paliwo) są zwolnione od podatku, jeżeli są wykorzystywane wyłącznie przez środek transportu, w którym zostały przywiezione. Towary te nie mogą zostać usunięte z tego środka transportu ani być składowane, chyba że jest to konieczne w przypadku jego naprawy, oraz nie mogą zostać odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę korzystającą ze zwolnienia.
Natomiast zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.), zwalnia się od podatku import paliwa, zwolnionego od cła na podstawie przepisów celnych, przewożonego w standardowych zbiornikach w ilości nieprzekraczającej:
a) 600 litrów, w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku handlowego pojazdu samochodowego służącego do przewozu więcej niż dziewięciu osób włącznie z kierowcą,
b) 200 litrów, w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku handlowego pojazdu samochodowego innego niż wymieniony pod lit. a),
c) 200 litrów paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku pojemnika specjalnego przeznaczenia;
Powyższy przepis stanowi o zwolnieniu od podatku importu paliwa na określonych warunkach. Co zaś z wewnątrzwspólnotowym nabyciem, o którym mowa w pytaniu? Otóż przepis art. 44 pkt 2 u.p.t.u. stanowi, że zwalnia się od podatku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, których import na warunkach określonych w przepisach dotyczących importu towarów byłby zwolniony od podatku.
Tak więc wewnątrzwspólnotowe nabycie paliwa - w tych samych limitach (wielkościach) jakie określono dla importu - wolne będzie od podatku. Nie będzie zatem wywoływać żadnych skutków podatkowych.
Czy należy takie zwolnione od podatku nabycie wewnątrzwspólnotowe wykazywać w informacjach podsumowujących? Milczą na ten temat przepisy. Moim zdaniem ideą zwolnienia od podatku dla transakcji wewnątrzwspólnotowych jest także i to, aby uwolnić podatnika od obowiązków administracyjnych związanych z rozpoznawaniem nabycia wewnątrzwspólnotowego. Uważam zatem, że nie należałoby wykazywać tej zwolnionej od podatku transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego (choćby i z tego powodu, że nie sposób byłoby określić dokładnie podstawy opodatkowania).
Czy tankowanie paliwa, które zostało zużyte podczas podróży zagranicznej, należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?
Czy paliwo, które zostało zatankowane za granicą podczas powrotu, a jego część została wwieziona na teren RP, należy wykazać w deklaracji VAT 7 i czy wykazać w informacji podsumowującej nabycie towarów?
Jeśli paliwo jest nabywane zagranicą i samochód zatankowany tym paliwem nie wjeżdża do Polski, nie dochodzi do nabycia wewnątrzwspólnotowego.
Jeśli paliwo jest nabywane zagranicą i samochód zatankowany tym paliwem wjeżdża do Polski, ma miejsce nabycie wewnątrzwspólnotowe, lecz w większości przypadków jest ono zwolnione od podatku. Uważam, że takiego zwolnionego od podatku nabycia nie trzeba wykazywać w informacji podsumowującej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) - dalej u.p.t.u., przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
W sytuacji, w której paliwo jest tankowane do baku samochodu zagranicą, lecz zostaje ono całkowicie spalone (zużyte) podczas jazdy samochodem poza Polską, nie mamy do czynienia z nabyciem wewnątrzwspólnotowym. Wprawdzie towar (paliwo) jest nabywane zagranicą, jednakże nigdy nie trafia ono do Polski. Jest w całości zużywane poza Polską. Nie ma zatem wypełnionej definicji wewnątrzwspólnotowego nabycia, aby paliwo - w wyniku dokonanej dostawy zostało przewiezione do Polski. W takiej więc sytuacji zakup paliwa zagranicą nie wywołuje skutków w polskim podatku od towarów i usług.
W sytuacji wlania zakupionego paliwa do baku samochodu w innym państwie członkowskim i przewiezienia go do Polski w zasadzie wypełniona zostaje definicja wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Można oczywiście się zastanawiać, czy już samo wlanie paliwa do baku samochodu nie stanowi o jego zużyciu (czy nie należałoby uznać, że poprzez takie działanie ma miejsce jego zużycie), lecz z drugiej strony paliwo z baku samochodu można spuścić, traktując bak jako środek (opakowanie), za pomocą którego następuje przetransportowanie paliwa do Polski.
Można zatem przyjąć, że w przypadku przewiezienia w ten sposób paliwa do Polski następuje wewnątrzwspólnotowe nabycie.
Jednocześnie - w prawie wspólnotowym (a więc we wszystkich państwach członkowskich) - przyjęto w szerokim zakresie zwolnienie podatkowe dla takiego wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Zostało ono skonstruowane w ten sposób, że w większości normalnych przypadków taki przewóz paliwa (w baku samochodu) nie wywoła skutków podatkowych, zaś może ono również zapobiegać przypadkom przewożenia (transportowania) paliwa w bakach samochodów dla celów handlowych.
Zgodnie z przepisem art. 77 ust. 1 pkt 1-3 u.p.t.u. zwalnia się od podatku import:
1) paliwa przewożonego w standardowych zbiornikach:
a) prywatnych środków transportu,
b) środków transportu przeznaczonych do działalności gospodarczej,
c) specjalnych kontenerów
- w ilości do 200 litrów na środek transportu;
2) paliwa w przenośnych zbiornikach przewożonych przez prywatne środki transportu, przeznaczone do zużycia w tych pojazdach, nie więcej jednak niż 10 litrów;
3) niezbędnych do eksploatacji środków transportu smarów znajdujących się w tych środkach.
Pojęcie standardowego zbiornika paliwa definiuje art. 77 ust. 2 u.p.t.u. Nadto wskazuje się, że towary (paliwo) są zwolnione od podatku, jeżeli są wykorzystywane wyłącznie przez środek transportu, w którym zostały przywiezione. Towary te nie mogą zostać usunięte z tego środka transportu ani być składowane, chyba że jest to konieczne w przypadku jego naprawy, oraz nie mogą zostać odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę korzystającą ze zwolnienia.
Natomiast zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.), zwalnia się od podatku import paliwa, zwolnionego od cła na podstawie przepisów celnych, przewożonego w standardowych zbiornikach w ilości nieprzekraczającej:
a) 600 litrów, w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku handlowego pojazdu samochodowego służącego do przewozu więcej niż dziewięciu osób włącznie z kierowcą,
b) 200 litrów, w przypadku paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku handlowego pojazdu samochodowego innego niż wymieniony pod lit. a),
c) 200 litrów paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku pojemnika specjalnego przeznaczenia;
Powyższy przepis stanowi o zwolnieniu od podatku importu paliwa na określonych warunkach. Co zaś z wewnątrzwspólnotowym nabyciem, o którym mowa w pytaniu? Otóż przepis art. 44 pkt 2 u.p.t.u. stanowi, że zwalnia się od podatku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, których import na warunkach określonych w przepisach dotyczących importu towarów byłby zwolniony od podatku.
Tak więc wewnątrzwspólnotowe nabycie paliwa - w tych samych limitach (wielkościach) jakie określono dla importu - wolne będzie od podatku. Nie będzie zatem wywoływać żadnych skutków podatkowych.
Czy należy takie zwolnione od podatku nabycie wewnątrzwspólnotowe wykazywać w informacjach podsumowujących? Milczą na ten temat przepisy. Moim zdaniem ideą zwolnienia od podatku dla transakcji wewnątrzwspólnotowych jest także i to, aby uwolnić podatnika od obowiązków administracyjnych związanych z rozpoznawaniem nabycia wewnątrzwspólnotowego. Uważam zatem, że nie należałoby wykazywać tej zwolnionej od podatku transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego (choćby i z tego powodu, że nie sposób byłoby określić dokładnie podstawy opodatkowania).