Resort finansów zwrócił uwagę, że wykreślenie podatnika z rejestru podatników VAT nie dzieje się w sposób automatyczny, gdyż samo zaistnienie przesłanek jeszcze nie obliguje do dokonania tej czynności. Przed wykreśleniem podatnika z rejestru organ podatkowy powinien podjąć udokumentowaną próbę kontaktu z nim w celu wyjaśnienia, czy zachodzą przesłanki do wykreślenia go z rejestru.
Uruchomienie procedury wykreślenia z rejestru VAT następuje w wyniku braku wystarczających informacji o prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej lub też braku możliwości skontaktowania się z podatnikiem (lub jego pełnomocnikiem). W sytuacji, gdy dojdzie do wykreślenia podatnika z rejestru, warunkiem przywrócenia zarejestrowania wykreślonego podatnika jest podjęcie kontaktu z urzędem i złożenie wyjaśnień. Jeżeli podatnik udowodni, że przesłanki będące podstawą wykreślenia nie wystąpiły, rejestracja może zostać przywrócona.
Resort wyjaśnił ponadto. że mając na uwadze zagwarantowanie podatnikowi możliwości szybkiego wyjaśnienia przyczyn nieuzasadnionego w jego opinii wykreślenia z ww. rejestru, jak i skrócenie terminu przywrócenia rejestracji na potrzeby podatku od towarów i usług, ustawodawca odstąpił od konieczności administracyjnej drogi postępowania, co w konsekwencji nie daje możliwości złożenie odwołania od tej czynności.