Nowy Unijny Kodeks Celny (UKC) będzie znacznie się różnił od obowiązującej aktualnie regulacji. Zaś autorzy projektu wskazują, że będzie to najbardziej ambitna i kompleksowa reforma unii celnej od czasu jej ustanowienia. Główne założenia tego projektu, wokół których koncentrują się zmiany, mają na celu uproszczenie i automatyzację procesów celnych.
Czytaj w LEX: Magulska Julia, Nowy Unijny Kodeks Celny uprości procedury celne [projekt UE] >
Konsolidacja unijnych systemów celnych w jeden EU Customs Data Hub
Obecnie każde państwo członkowskie UE posiada osobny system dedykowany do procesów celnych, co na poziomie współpracy pomiędzy organami powoduje, że wymiana informacji w ramach unii celnej jest czasochłonna i utrudniona.
Czytaj w LEX: Status celny towarów >
Proponowana nowelizacja ma wprowadzić jeden wspólny system do operacji celnych - EU Customs Data Hub, co ma przyczynić się do bezpieczniejszego i bardziej konkurencyjnego jednolitego rynku UE. Konsolidacja danych i systemów na obszarze UE pozwoli zarówno na ułatwienie skomplikowanych operacji celnych, jak i na większą kontrolę całego obrotu towarami z państwami spoza UE. Reforma upraszcza i racjonalizuje wymogi w zakresie sprawozdawczości celnej dla przedsiębiorców, np. poprzez skrócenie czasu potrzebnego na ukończenie procesów importowych. Zapewnienie jednego interfejsu i ułatwienie ponownego wykorzystania danych umożliwi organom celnym ściślejszą kontrolę pełnego łańcucha dostaw w ramach UE.
Zobacz w LEX: Kalkulator wartości celnej >
Odpowiedzialny za centralny nadzór nad obrotem towarowym z zagranicą oraz wewnątrz UE będzie EU Customs Authority. Ten unijny organ ma przejąć część obowiązków, które obecnie poszczególne kraje członkowskie wykonują samodzielnie i wesprzeć istniejące już agencje unijne w monitorowaniu aktywności celnej podmiotów unijnych.
Czytaj w LEX: Zgłoszenie celne - przyjęcie, sprostowanie, unieważnienie >
Wprowadzenie możliwości stosowania uproszczonej klasyfikacji celnej
Jedną z możliwości, jakie wprowadza projekt reformy unijnego prawa celnego jest wybór pomiędzy klasyczną klasyfikacją taryfową w ramach Wspólnej Taryfy Celnej, a korzystaniem z uproszczonej taryfy celnej, składającej się z 5 kategorii towarów na podstawie dwóch pierwszych cyfr kodu CN ze stawkami wahającymi się od 0 do 17 proc. cła. Te rozwiązanie, będzie jednak ograniczone jedynie od części importów i eksportów, w szczególności do przesyłek o niskiej wartości i e-commerce, nie uwzględniając przy tym m.in. towarów akcyzowych.
Zobacz procedurę w LEX: Rewizje przesyłek pocztowych i pobieranie próbek towarów w ramach kontroli celno-skarbowej >
Powstanie nowej instytucji uprawnionego przedsiębiorcy “Trust & Check”
Projekt zakłada wprowadzenie instytucji zaufanego upoważnionego przedsiębiorcy “Trust & Check”, która będzie funkcjonować obok istniejącego statusu Upoważnionego Przedsiębiorcy (AEO). Jednakże podmiot starający się o ten status będzie musiał spełniać bardziej restrykcyjne wymogi, niż ten obecnie starający się o status AEO.
W założeniach ma przede wszystkim ułatwiać obrót międzynarodowy podmiotom unijnym, które są uznawane za przejrzyste, a także pozwolić na sprawniejsze wykonywanie operacji handlowych, ograniczając kontakt z organami celnymi jedynie do jednego wybranego urzędu w granicach UE.
Zobacz również: Ministerstwo Finansów rozpoczyna konsultacje zmian w ordynacji podatkowej >>
Wprowadzenie nowych zasad dla e-commerce i brak zwolnienia z należności celnych towarów o niskiej wartości
Największe jednak zmiany czekają sektor międzynarodowego e-commerce. Od czerwca 2021 unijni konsumenci byli zobowiązani do pokrycia VAT z tytułu importu towarów zakupionych poza UE, niemniej nadal korzystali oni ze zwolnienia od cła dla towarów o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie to zostanie usunięte z przepisów celnych wraz z nową reformą.
Żeby chronić europejskich konsumentów przed ukrytymi kosztami towarów zakupionych w zagranicznym sklepie, Komisja Europejska zaproponowała utworzenie koncepcji domniemanego importera i nałożenie nowych obowiązków na pozaunijne platformy e-commerce. Zgodnie z obecnym brzmieniem projektu, platformy te będą musiały uwzględnić wszystkie koszty w kraju dostawy w cenie towaru pokazywanej kupującemu, a także będą one odpowiedzialne za dokonanie odprawy importowej oraz uiszczenie należności wynikających z tego importu w UE.
Termin wprowadzenia zmian
Ci, którzy nie mogą się doczekać wprowadzenia tych zmian powinni jednak uzbroić się w cierpliwość. Większość omawianych zmian nie wejdzie w życie przed 2028 r., a pełne ich wdrożenie jest zaplanowane na rok 2038.
Pozostaje nam, więc jedynie czekać na uchwalenie aktu w jego ostatecznym brzmieniu i mieć nadzieję, iż do 2038 roku nie okaże się on już niedostosowany do przyszłych realiów.
Adam Biedrzycki, ekspert PwC Polska, zespół Tax, Legal & People
Martyna Leszczyńska, ekspertka PwC Polska, zespół Tax, Legal & People
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.