Zadaniem akcji marketingowych jest przekonanie potencjalnego klienta do nabycia oferowanych przez określonego przedsiębiorcę towarów i usług, a stałego kontrahenta do niezmieniania dostawcy bądź usługodawcy. Forma czynności promocyjnych w zasadzie nie doznaje żadnych ograniczeń. Mogą być to wszelkie działania, które w obiektywnej ocenie nakierowane są na zwiększenie sprzedaży oraz budowanie marki.
Karolina Gierszewska i Ewa Sokołowska-Strug w ramach tej publikacji przedstawiają jak działania marketingowe wpływają na rozliczanie przez przedsiębiorcę VAT i zastanawiają się, które z działań są najbardziej optymalne pod względem podatkowym.
Jednym ze sposobów gratyfikacji kontrahentów omówionych w komentarzu jest przekazywanie im prezentów rzeczowych. Sposób ten wydaje się gospodarczo najłatwiejszy do realizacji, jednak zdaniem autorek okazuje się obecnie najmniej atrakcyjny na gruncie rozliczeń VAT.
Od 1 kwietnia 2011 r. prawie każde nieodpłatne wydanie towaru, który nie należy do kategorii tzw. drobnych prezentów lub próbek, wiąże się z koniecznością jego opodatkowania (przez podmiot, który prezent przekazuje).Nieodpłatne przekazanie towaru podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli przy jego zakupie (ewentualnie wytworzeniu) przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego (w całości lub części).
Aktualnie cel nieodpłatnego przekazania towarów (tj. przekazanie na cele prowadzonej działalności bądź przekazanie na cele niezwiązane z ową działalnością) nie ma żadnego znaczenia. Zatem w sytuacji, gdy przekazany przez spółkę gratis przekroczy wartość prezentu o małej wartości (odpowiednio 10 zł lub 100 zł), spółka czynność tę będzie obowiązana opodatkować VAT.
W komentarzu omówione zostało także między innymi takie działania promocyjne jak przekazywanie materiałów informacyjnych, prezentów o małej wartości, próbek, sprzedaż zestawów, nagrody pieniężne i bony towarowe, czy umowy z agencjami marketingowymi.
Komentarz "Metody podatkowej optymalizacji VAT wydatków na akcje marketingowe w przemyśle motoryzacyjnym" dostępny jest w Vademecum Głównego Księgowego
Karolina Gierszewska - Zastępca dyrektora Departamentu Podatków Pośrednich ECDDP sp. z o.o.
Ewa Sokołowska-Strug - Dyrektor Departamentu Podatków Pośrednich ECDDP sp. z o.o