Głównym celem prac nad nowym rozporządzeniem jest modernizacja zasad wynagradzania członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach skarbowych wykonujących czynności egzekucyjne w zakresie egzekucji administracyjnej i zwiększenie ich motywacyjnego charakteru.
Zawarte w projektowanym rozporządzeniu nowe rozwiązania w zakresie wynagrodzenia prowizyjnego pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych mają przede wszystkim zapewnić skuteczniejsze odzyskiwanie należności pieniężnych i zwiększenie wpływów do budżetu państwa, poprzez zwiększenie nacisku na efektywność prowadzonych egzekucji oraz właściwy dobór środków egzekucyjnych przy jednoczesnym zachowaniu motywacyjnego oddziaływania na pracowników zatrudnionych w komórkach egzekucyjnych urzędów skarbowych.
Proponowane rozwiązania mają spowodować równocześnie bardziej racjonalne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na wypłatę wynagrodzeń prowizyjnych w urzędach skarbowych.
Obecnie obowiązujące przepisy regulują wypłaty wynagrodzenia prowizyjnego dla pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych w następujący sposób:
- stawka prowizji zależna jest od rodzaju i miejsca przeprowadzonych czynności (np. 6,15 proc. ściągniętej kwoty w egzekucji z pieniędzy, 1,85 proc. ściągniętej kwoty wskutek zajęcia rachunku bankowego),
- istnieje szereg czynności egzekucyjnych, za które przysługuje wynagrodzenie prowizyjne niezależnie od wpływu tych czynności na skuteczność całej egzekucji (np. 3 proc. najniższego wynagrodzenia za zajęcie ruchomości),
- wynagrodzenie osoby kierującej komórką egzekucyjną w urzędzie skarbowym jest niezależne od efektów pracy tej komórki, a przy tym bardzo często niższe niż wynagrodzenia podległych pracowników,
- istnieje ścisłe powiązanie prawa pracownika komórki egzekucyjnej do wynagrodzenia prowizyjnego z dokonanymi przez niego osobiście w czasie przeszłym czynnościami egzekucyjnymi, niezależnie od bieżącej aktywności tego pracownika,
- brak ograniczenia wysokości wynagrodzenia prowizyjnego w egzekucji z pieniędzy,
- sposób naliczania i wypłaty wynagrodzenia prowizyjnego jest czasochłonny i nieefektywny.
Z uwagi na powyższe zasady istnieje zagrożenie kształtowania się lub utrzymywania niewłaściwych praktyk w postaci:
- nadmiernego obrotu gotówkowego w egzekucji,
- braku właściwego wykorzystania dostępnych informacji o majątku zobowiązanego,
- braku odpowiedniego motywowania kierowników komórek egzekucyjnych do usprawnienia organizacji procesu egzekucyjnego i zwiększenia jego efektywności,
- niewłaściwego wykorzystania doświadczenia i predyspozycji poszczególnych pracowników komórek egzekucyjnych,
- niewłaściwego przydziału spraw do załatwienia,
- problemów z utrzymaniem właściwej dyscypliny pracy,
- nieefektywnego wykorzystania czasu pracy na czynności pomocnicze związane z wykazaniem prawa do wynagrodzenia prowizyjnego i jego wyliczeniem.
Propozycja nowych uregulowań prawnych w zakresie uprawnień pracowników komórek egzekucyjnych urzędów skarbowych do wynagrodzenia prowizyjnego zakłada:
- ścisłe powiązanie wysokości wynagrodzenia prowizyjnego ze skutecznością egzekucji,
- racjonalny dobór stosowanych środków egzekucyjnych,
- skuteczne wykorzystanie informacji o majątku zobowiązanego uzyskanych w trakcie innych czynności egzekucyjnych,
- wyrównanie nieuzasadnionych dysproporcji w wysokości wynagrodzenia prowizyjnego dla poszczególnych pracowników zaangażowanych w prowadzenie tych samych spraw egzekucyjnych,
- optymalne wykorzystanie umiejętności oraz predyspozycji pracowników komórek egzekucyjnych,
- specjalizację zadań i lepszą współpracę poszczególnych pracowników komórek egzekucyjnych,
- wprowadzenie systemu motywacji finansowej dla kierowników komórek egzekucyjnych uzależnionej od efektów pracy podległych pracowników, sprawnej organizacji oraz utrzymywania dyscypliny pracy,
- uproszczenie zasad naliczania wynagrodzenia prowizyjnego.
Cele te mają zostać osiągnięte poprzez:
- wypłatę wynagrodzenia prowizyjnego wyłącznie za kwoty uzyskane w ramach prowadzonych spraw egzekucyjnych,
- likwidację prowizji za dokonanie określonych czynności egzekucyjnych, których zastosowanie nie wiąże się z bezpośrednim wyegzekwowaniem kwot,
- uproszczenie zasad naliczania prowizji poprzez zastąpienie zróżnicowanych stawek prowizji za poszczególne czynności egzekucyjne lub uzależnionych od sposobu odzyskania należności pieniężnych jednolitym systemem zależnym wyłącznie od wysokości odzyskanych należności,
- wprowadzenie progresywnego sposobu obliczania wynagrodzenia prowizyjnego polegającego na zmniejszeniu stawki prowizji wraz ze wzrostem sumy uzyskanych kwot,
- naliczanie wynagrodzenia prowizyjnego również od kosztów upomnienia,
- wprowadzenie górnej granicy miesięcznego wynagrodzenia prowizyjnego dla pracownika komórki egzekucyjnej (6-krotność najniższego wynagrodzenia zasadniczego, tj. 7.870,14 zł),
- umożliwienie równego podziału kwoty wynagrodzenia prowizyjnego na wszystkie osoby, którym została przydzielona sprawa egzekucyjna,
- wyłączenie prawa do wynagrodzenia prowizyjnego za okresy nieobecności w pracy, za które przysługuje pracownikowi prawo do innego rodzaju świadczeń,
- wprowadzenie prawa do wynagrodzenia prowizyjnego dla kierownika komórki egzekucyjnej w wysokości zależnej od prowizji wypłaconych podległym pracownikom (75 proc. średniej wypłaconych prowizji).
Projektowane rozporządzenie miałoby zastąpić obowiązujące teraz rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 25 kwietnia 2007 r. w sprawie uprawnień szczególnych przysługujących niektórym kategoriom członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 76, poz. 506).
Zobacz też: Resort finansów zreorganizuje administrację skarbową >>
tekst pochodzi z programu Lex Administracja Skarbowa