Pracodawcy RP od dawna apelują bowiem o zbudowanie nowego prawa podatkowego, tak aby stały się przystającymi do dzisiejszych czasów fundamentami gospodarki. Zdaniem Pracodawców RP nowy rząd sprostał najpilniejszym bieżącym wyzwaniom, choć kosztem praktycznego zatrzymania procesu konsolidacji fiskalnej w Polsce oraz zwiększenia obciążeń podatkowych. Nierozwiązanym problemem pozostaje natomiast podniesienie poziomu ściągalności danin publicznych, choć z pewnością jest to zadanie na wiele kolejnych lat. Pracodawcy RP opiniując działania rządu w trakcie pierwszych 100 dni jego funkcjonowania przedstawili swoje oceny, jak i pożądane kierunki dalszych działań na głównych płaszczyznach aktywności rządu.

Podatek bankowy

W ramach realizacji przedwyborczych obietnic w grudniu ub. roku uchwalono ustawę o podatku od niektórych instytucji finansowych. Z tego względu od lutego 2016 r. banki i inne instytucje finansowe zostały opodatkowane nową daniną, tzw. podatkiem bankowym, który rocznie wyniesie 0,44 proc. wartości ich aktywów. Ustawa obejmuje takie podmioty, jak banki (krajowe, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych), zakłady ubezpieczeń i reasekuracji, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe oraz firmy pożyczkowe. W odniesieniu do banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych wysokość aktywów, które będą zwolnione od opodatkowania została ustanowiona na 4 mld zł. Z kolei w przypadku zakładów ubezpieczeń wartość tych aktywów wynosi 2 mld zł, zaś dla firm pożyczkowych – 200 mln zł. Uzasadnieniem wprowadzenia nowego podatku jest pozyskanie środków na realizację prospołecznych projektów rządu.

Przedstawiciele rządu nigdy nie ukrywali, że chcą wprowadzić dodatkowe formy opodatkowania instytucji finansowych, w tym przede wszystkim banków, aby pozyskać środki na pokrycie zwiększonych wydatków budżetowych. Przyjęta forma tzw. podatku bankowego (choć obejmuje on swoim zakresem również inne grupy podmiotów, w tym ubezpieczycieli) jest jednak daleka od optymalnej. Określenie aktywów jako przedmiotu opodatkowania prowadzi do sytuacji, w której banki są zniechęcane do udzielania kredytów, zwłaszcza tych o najniższych marżach, a więc kredytów mieszkaniowych. W konsekwencji ograniczony został dostęp klientów zarówno indywidualnych, jak i korporacyjnych do źródeł finansowania konsumpcji i inwestycji. Przy wprowadzaniu nowego podatku nie wzięto również pod uwagę zwiększonych obciążeń sektora bankowego z tytułu rozpoczęcia funkcjonowania funduszu wsparcia kredytobiorców, zasilania Bankowego Funduszu Gwarancyjnego środkami na wypłaty na rzecz klientów upadłych instytucji z sektora kas i banków spółdzielczych, a także zwiększania buforów kapitałowych pozwalających na absorpcję większych strat w razie zaistnienia konieczności dokonania znaczących odpisów.

Podatek od sprzedaży detalicznej

Trwa ożywiona dyskusja nad ostatecznym kształtem drugiego z nowych podatków zapowiedzianych w trakcie trwania kampanii, tj. podatku od sprzedaży detalicznej. Niepokój przedsiębiorców związany jest ze sprzecznością intencji projektodawcy z potencjalnymi skutkami projektu dla jego adresatów. Intencją projektodawcy było doprowadzenie do wprowadzenia podatku mającego na celu wyrównanie pozycji konkurencyjnej pomiędzy największymi podmiotami działającymi w obszarze sprzedaży detalicznej, a ich konkurencją, przy jednoczesnym wyrównaniu pozycji negocjacyjnej pomiędzy producentami a sieciami handlowymi. Mamy nadzieję, że skutkiem projektowanej ustawy nie będzie próba objęcia zakresem opodatkowania jak najszerszej grupy podmiotów.

Czytaj także: Premier: pierwotna wersja projektu podatku od handlu była błędem>>>

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania

Kontrowersje wzbudził również projekt nowelizacji przewidujący wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Pomimo tego, że skuteczna walka z unikaniem opodatkowania powinna być jednym z priorytetów właściwych organów administracji państwowej, to obawy przedsiębiorców przed arbitralnym i niesłusznym stosowaniem klauzuli wydają się być uzasadnione. Projekt wprowadzający tak istotne zmiany powinien być dopracowany w każdym, najmniejszym nawet szczególe. Poprzednie projekty przewidujące wprowadzenie klauzuli również zawierały zbyt wiele nieścisłości i wyrażeń niedookreślonych, co przesądziło o rezygnacji z ich procedowania. Dlatego też niezbędna jest poważna dyskusja nad omawianym projektem, aby ostateczny kształt przepisów po pierwsze gwarantował realizację celów ustawy, a po drugie nie wpłynął negatywnie na prowadzenie działalności przez wszystkich uczciwych przedsiębiorców.

Zwiększenie innowacyjności i konkurencyjności polskich
przedsiębiorstw

Przedsiębiorcy wciąż czekają na zapowiadane obniżenie podatku CIT do 15% dla małych przedsiębiorców, wprowadzenie podwójnego odpisu inwestycyjnego dla reinwestujących zyski w rozwój prowadzonej działalności oraz stworzenie efektywnego systemu ulg podatkowych. Nie ulega wątpliwości to, że kluczem dla zrównoważonego rozwoju gospodarki jest zwiększenie innowacyjności i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Dlatego też takie wsparcie ze strony państwa jest potrzebne i przez przedsiębiorców oczekiwane.

Czytaj także: MF: mali podatnicy zapłacą tylko 15 proc. CIT>>>

Walka z luką w podatku VAT

Pracodawcy RP pozytywnie oceniają zapowiedzi walki z luką w podatku VAT, gdyż szacowana na dziesiątki miliardów złotych luka stanowi poważne zagrożenie dla kondycji państwa. Dotychczasowe nieudolne działania podejmowane przez właściwe organy administracji nie przyniosły zauważalnych rezultatów. Należy również zwrócić uwagę na fakt, iż na skutek oszustw w podatku VAT cierpi także polska przedsiębiorczość. W ostatnich latach znamienne stało się bowiem to, iż za nieudolność organów skarbowych i organów ścigania odpowiedzialność ponosili głównie uczciwi przedsiębiorcy, którzy zostali nieświadomie uwikłani w proceder oszustwa. Niezbędne jest zatem jak najszybsze wprowadzenie skutecznych instrumentów do walki ze zorganizowaną przestępczością podatkową, które pozwolą na dotarcie do beneficjentów oszukańczych procederów i doprowadzenie do ich skazania. Pracodawcy RP liczą na to, że państwo wreszcie wprowadzi mechanizmy skutecznie ograniczające skalę nadużyć. Nie wolno przy tym oczywiście zapominać o polskich przedsiębiorcach, którzy w wyniku nieudolnej walki z szarą strefą zostali poszkodowani przez arbitralne decyzje organów skarbowych. Z uwagi na sprawiedliwość, zaufanie obywateli do państwa oraz dla dobra przedsiębiorczości Ministerstwo Finansów powinno zapewnić im odpowiednie wsparcie.


 

Dowiedz się więcej z książki
CIT. Komentarz. Podatki i rachunkowość
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł