Organizacje pracodawców pozytywnie oceniły projekt ustawy o podatku akcyzowym i zmianie ustawy prawo o ruchu drogowym, gdyż nowe regulacje ograniczą możliwość zaniżania wartości celnej samochodów w celu unikania właściwego opodatkowania, pozytywnie wpłyną na poprawę stanu środowiska, a także stanu technicznego i bezpieczeństwa samochodów poruszających się po polskich drogach.

Z negatywną reakcją pracodawców spotkał się jednak plan objęcia akcyzą samochodów dostawczych o ładowności do 3,5 tony, a w szczególności dysproporcje w stawkach podatku akcyzowego w zależności od pojemności silnika.

Stawki podatku akcyzowego w zależności od pojemności silnika

Dla samochodów spełniających najwyższą normę Euro 6 stawka podatku akcyzowego ma wynosić:

• przy pojemności 1500-1999 cm3 - 1950 zł,
• przy pojemności 2000-2499 cm3 - 9000 zł, co oznacza przyrost o 362 proc. w stosunku stawki dla poprzedniego przedziału pojemności,
• przy pojemności 2500-2999 cm3 - 14.000 zł, co oznacza przyrost o 56 proc. w stosunku stawki dla poprzedniego przedziału pojemności,
• przy pojemności 3000-3499 cm3 - 20.000 zł, co oznacza przyrost o 43 proc. w stosunku stawki dla poprzedniego przedziału pojemności,
• przy pojemności 3500-3999 cm3 - 27.000 zł, co oznacza przyrost o 35 proc. w stosunku stawki dla poprzedniego przedziału pojemności,

Zdaniem organizacji pracodawców, różnica 7050 zł dla samochodów dostawczych pomiędzy przedziałami pojemności 1500- 2000 cm3 oraz pomiędzy 2000-2500 cm3 jest trudna do zaakceptowania, gdyż z użytkowego punktu widzenia nie ma żadnej różnicy między tymi pojazdami. Większość producentów sprzedaje samochody dostawcze z silnikami powyżej 2000 cm3. Wprowadzenie zróżnicowanej stawki akcyzy będzie oznaczało ich drastyczną dyskryminację w stosunku do producentów, którzy sprzedają pojazdy o znacznie niższej pojemności silników, najczęściej oscylującej wokół pojemności 1990 cm3.

W związku z tym, jeżeli nie jest możliwe całkowite wyłączenie z opodatkowania pojazdów dostawczych, to pracodawcy apelują, żeby wprowadzić jednolitą stawkę akcyzy dla samochodów dostawczych.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Głównego Księgowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów