Maxim Behar, światowej sławy ekspert od PR-u pytany o podłoże ostatnich zmian i przewidywanych trendów w branży PR zwrócił uwagę na dwa elementy, które zrewolucjonizowały tę branżę. Mają one również znaczący wpływ na działania PR w małych i średnich firmach, takich jak kancelarie podatkowe i biura rachunkowe.
Pierwszy z nich to nowe media, które stopniowo wypierają dotychczasowe środki przekazu. Telewizja i radio przenoszą się do Internetu, podobny los spotyka prasę drukowaną, której nakłady spadły lawino na przestrzeni ostatnich lat. Behar zauważa, że dzisiaj „właścicielem” mediów jest każdy z nas: posiadacz strony internetowej, profilu na portalu społecznościowym, osoba prowadząca bloga czy zabierająca głos na forum internetowym. W praktyce oznacza to, że dzisiaj możliwość dotarcia z informacją do szerokiej grupy osób nie jest domeną właścicieli kilku tytułów prasowych, lecz jest dostępne praktycznie dla każdego. Kiedyś wyjście z ofertą do potencjalnych klientów warunkowało wysłanie informacji (notek) prasowych do gazety lub wykupienie ogłoszenia reklamowego. Teraz powszechnie dostępnych platform do informowania i reklamowania towarów lub usług jest bardzo wiele.
Druga kwestia, która zmieniła public relations to fakt, że przed upowszechnieniem Internetu, krąg osób publicznych i liderów opinii był bardzo wąski. Wiązało się to z poruszonym wyżej zagadnieniem dostępu do mediów. Tylko wąska grupa gwiazd, sportowców, polityków czy artystów była widoczna i słyszana przez opinię publiczną. Dzisiaj – szczególnie poprzez media społecznościowe - w zasadzie każdy może stać się ekspertem w swojej dziedzinie i dzielić się wiedzą, a w konsekwencje stać się osobą powszechnie znaną i liderem opinii.
Oba czynniki – otwarty dostęp do mediów i to, że każdy może zaistnieć w przestrzeni publicznej, wywarły ogromny wpływ na komunikację i promocję, stwarzając całkiem nowe szanse i możliwości dla szerokiej grupy osób pragnących zainteresować innych swoją usługą lub produktem. To otwiera bardzo szerokie możliwości - trzeba tylko umiejętnie z nich korzystać.
Pełna treść rozmowy z Maximem Beharem pt. „Public relations to najbardziej dynamiczny biznes na świecie” jest dostępna tutaj.
"