Zastosowanie w praktyce tej koncepcji wymaga dokładnej analizy oferty konkurencji oraz zdefiniowania wyróżników - mocnych stron i elementów przewagi własnej firmy. Pozycjonowanie może się opierać na niepowtarzalnych cechach produktu lub usługi, kompetencji firmy, unikatowych korzyściach wynikających ze współpracy, docelowego nabywcy, cenie i in. Jedna z jego książek nosi tytuł „Wyróżnij się albo zgiń”, który już sam w sobie zawiera podejście do budowania silnej marki.
Jack Trout wskazywał, że nie każdy produkt (usługa) ma być kierowana do wszystkich, a to z kolei przekłada się na dobór strategii i kanałów komunikacji marketingowej. Planując strategię promocji należy pomyśleć o tym do kogo kierujemy ofertę i zadbać o to, by nasz produkt lub usługa trafiały w potrzeby grupy docelowej. Istotne jest stworzenie skojarzeń, które pozwolą, jak pisał Trout – zawładnąć umysłem klienta. W swojej najbardziej znanej publikacji poświęconej pozycjonowaniu pisał właśnie o „walce o umysł klienta”. I chociaż pozycja ta pochodzi z początku lat osiemdziesiątych XX wieku, to nadal pozostaje aktualna. Aby przyciągnąć klienta niezbędne jest wskazanie wyróżników produktu bądź usługi, które na tyle zapadną w jego pamięć, że wybierze jeden spośród dziesiątek, setek, tysięcy dostępnych na rynku. Realizacja zaleceń Trout’a jest dzisiaj dużym wyzwaniem, ponieważ konkurencja na każdym niemal polu jest bardzo silna.
Idea pozycjonowania powinna być wykorzystywana przez każdą firmę – niezależnie od branży i wielkości. Kancelarie podatkowe i biura rachunkowe powinny szukać niepowtarzalnych cech, określeń i opisów dla swojej oferty, które zdefiniują ją w taki sposób, że zapadnie w pamięć potencjalnych klientów jako opcja pierwszego wyboru.