Wartość polskiej gospodarki internetowej podwoi się już w ciągu najbliższych kilku lat. Co roku będzie ona rosła w tempie 14%, czyli dwukrotnie szybciej niż PKB. Internet będzie odpowiadał za około 8% wzrostu polskiego PKB w latach 2009-2015. W 2015 r. udział gospodarki internetowej w PKB będzie większy niż obecny udział sektora finansowego, energetycznego i ochrony zdrowia. Wydatki konsumentów będą najważniejszym czynnikiem wzrostu gospodarki internetowej w Polsce.
W internecie przede wszystkim konsumpcja
Największy udział w gospodarce internetowej - 22 mld zł, czyli 62% przychodów - ma konsumpcja, z handlem elektronicznym na czele. Polacy przekonali się do zakupów przez sieć, dziś nie tylko szukają tam informacji czy porównują ceny usług i produktów, ale też finalizują transakcje. Internet stał się dominującym kanałem zakupów biletów lotniczych oraz podstawowym źródłem informacji i decyzji o zakupie oferty turystycznej. Liczba bankowych transakcji internetowych rośnie dziś w tempie 50% w skali roku, a 38% wszystkich transakcji odbywa się za pośrednictwem sieci. Już 21% aktywnych rachunków bankowych prowadzonych jest przez internet, co stawia Polskę na pierwszym miejscu w regionie.
Polski konsument aktywny w sieci
Dostęp do internetu w Polsce posiada ponad 60% gospodarstw domowych. Polscy internauci spędzają tygodniowo w sieci więcej czasu, niż przed telewizorem – 14,5 godziny wobec 14. Bardzo intensywnie szukają informacji w sieci (pierwsze miejsce w Europie w rankingu liczby zapytań w wyszukiwarce na internautę) i aktywnie współtworzą i korzystają z tzw. darmowych treści (druga na świecie pozycja w Wikipedii pod względem liczby haseł na mieszkańca). Dokonując zakupów w sieci (ok. 3% handlu detalicznego) internauci oszczędzają około 15% w stosunku do tego, co wydaliby w sklepach tradycyjnych, nawet po uwzględnieniu kosztów przesyłki.
… ale przedsiębiorca zachowawczy
W przeciwieństwie jednak do użytkowników indywidualnych, polscy przedsiębiorcy wykorzystują internet tylko w podstawowym zakresie i rzadko sięgają po zaawansowane narzędzia internetowe podnoszące produktywność, co plasuje Polskę w końcówce państw europejskich (26. miejsce wg danych Eurostat z 2010 r.). Nadal tylko 51% polskich firm intensywnie wykorzystuje internet (w porównaniu z 70% w Europie). „Przedsiębiorcy w niewystarczającym stopniu wykorzystują sieć, aby działać efektywniej i skuteczniej. Ale to także wina administracji, która nie ułatwia firmom aktywnego korzystania z internetu” – mówi Henryka Bochniarz, prezydent PKPP Lewiatan.
Małe i średnie przedsiębiorstwa, które aktywnie wykorzystują narzędzia internetowe szybciej zwiększają przychody i zatrudnienie oraz mają większy zasięg działania i więcej eksportują. Tworząca aplikacje i programy na smartphony firma Psiloc z Warszawy 90% sprzedaży realizuje przez internet. W ostatnim roku odnotowała wzrost zatrudnienia o 20% oraz wzrost przychodów o 40%. Psiloc działa na skalę globalną, obsługując klientów od Włoch czy krajów skandynawskich, po Indie i Indonezję. Także wykorzystujący internet Qworkshop, projektujący i produkujący zdobione kości do gry, wysyła ponad 90% swoich produktów za granicę. W ciągu ostatnich trzech lat firma trzykrotnie zwiększyła zatrudnienie.
Ogólny poziom wykorzystania internetu w Polsce a wzrost gospodarczy
Polska zajmuje odległe miejsce w rankingu poziomu wykorzystania internetu w porównaniu do innych państw OECD. Przyczyną jest niewystarczająco rozwinięta infrastruktura oraz stosunkowo niska aktywność w sieci instytucji publicznych i przedsiębiorców.
Tymczasem dynamiczny wzrost gospodarki internetowej oraz inwestycje w kapitał ludzki mają kluczowe znaczenie dla utrzymania wysokiego tempa wzrostu gospodarczego w Polsce w dłuższej perspektywie.
W internecie przede wszystkim konsumpcja
Największy udział w gospodarce internetowej - 22 mld zł, czyli 62% przychodów - ma konsumpcja, z handlem elektronicznym na czele. Polacy przekonali się do zakupów przez sieć, dziś nie tylko szukają tam informacji czy porównują ceny usług i produktów, ale też finalizują transakcje. Internet stał się dominującym kanałem zakupów biletów lotniczych oraz podstawowym źródłem informacji i decyzji o zakupie oferty turystycznej. Liczba bankowych transakcji internetowych rośnie dziś w tempie 50% w skali roku, a 38% wszystkich transakcji odbywa się za pośrednictwem sieci. Już 21% aktywnych rachunków bankowych prowadzonych jest przez internet, co stawia Polskę na pierwszym miejscu w regionie.
Polski konsument aktywny w sieci
Dostęp do internetu w Polsce posiada ponad 60% gospodarstw domowych. Polscy internauci spędzają tygodniowo w sieci więcej czasu, niż przed telewizorem – 14,5 godziny wobec 14. Bardzo intensywnie szukają informacji w sieci (pierwsze miejsce w Europie w rankingu liczby zapytań w wyszukiwarce na internautę) i aktywnie współtworzą i korzystają z tzw. darmowych treści (druga na świecie pozycja w Wikipedii pod względem liczby haseł na mieszkańca). Dokonując zakupów w sieci (ok. 3% handlu detalicznego) internauci oszczędzają około 15% w stosunku do tego, co wydaliby w sklepach tradycyjnych, nawet po uwzględnieniu kosztów przesyłki.
… ale przedsiębiorca zachowawczy
W przeciwieństwie jednak do użytkowników indywidualnych, polscy przedsiębiorcy wykorzystują internet tylko w podstawowym zakresie i rzadko sięgają po zaawansowane narzędzia internetowe podnoszące produktywność, co plasuje Polskę w końcówce państw europejskich (26. miejsce wg danych Eurostat z 2010 r.). Nadal tylko 51% polskich firm intensywnie wykorzystuje internet (w porównaniu z 70% w Europie). „Przedsiębiorcy w niewystarczającym stopniu wykorzystują sieć, aby działać efektywniej i skuteczniej. Ale to także wina administracji, która nie ułatwia firmom aktywnego korzystania z internetu” – mówi Henryka Bochniarz, prezydent PKPP Lewiatan.
Małe i średnie przedsiębiorstwa, które aktywnie wykorzystują narzędzia internetowe szybciej zwiększają przychody i zatrudnienie oraz mają większy zasięg działania i więcej eksportują. Tworząca aplikacje i programy na smartphony firma Psiloc z Warszawy 90% sprzedaży realizuje przez internet. W ostatnim roku odnotowała wzrost zatrudnienia o 20% oraz wzrost przychodów o 40%. Psiloc działa na skalę globalną, obsługując klientów od Włoch czy krajów skandynawskich, po Indie i Indonezję. Także wykorzystujący internet Qworkshop, projektujący i produkujący zdobione kości do gry, wysyła ponad 90% swoich produktów za granicę. W ciągu ostatnich trzech lat firma trzykrotnie zwiększyła zatrudnienie.
Ogólny poziom wykorzystania internetu w Polsce a wzrost gospodarczy
Polska zajmuje odległe miejsce w rankingu poziomu wykorzystania internetu w porównaniu do innych państw OECD. Przyczyną jest niewystarczająco rozwinięta infrastruktura oraz stosunkowo niska aktywność w sieci instytucji publicznych i przedsiębiorców.
Tymczasem dynamiczny wzrost gospodarki internetowej oraz inwestycje w kapitał ludzki mają kluczowe znaczenie dla utrzymania wysokiego tempa wzrostu gospodarczego w Polsce w dłuższej perspektywie.