Rzeczniczka prasowa Ministerstwa Finansów Magdalena Kobos poinformowała, że system działa bez zakłóceń. Napływu dużej liczby deklaracji ministerstwo spodziewa się jednak w późniejszym terminie.
„Na razie liczba elektronicznych rozliczeń jest mała, ponieważ większość podatników czeka ciągle na informację od pracodawców, czyli PIT-11. Firmy mają czas do końca lutego na ich przekazanie. Lawina zeznań podatkowych ruszy w marcu" - uważa rzeczniczka MF.
Kobos zachęca do jak najszybszego rozliczenia się z fiskusem. Zwróciła uwagę, że zgodnie z przepisami podatnicy, którzy wykażą nadpłatę podatku, powinni otrzymać pieniądze w ciągu trzech miesięcy od rozliczenia.
„W przypadku wcześniejszego złożenia deklaracji wcześniej zacznie biec termin do zwrotu nadpłaty" - powiedziała. Przypomniała, że złożenie deklaracji nie oznacza, że w tym samym czasie należy zapłacić podatek. „Mamy na to czas do końca kwietnia" - podkreśliła.
System składania e-deklaracji bez konieczności posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego ruszył w kwietniu 2009 r., po wejściu w życie nowelizacji Ordynacji podatkowej oraz rozporządzenia ministra finansów do niej. Zniosły one obowiązek używania kwalifikowanego e-podpisu w rozliczeniu z fiskusem. Konieczność zakupu takiego podpisu była wskazywana jako główna przyczyna małej popularności rozliczeń elektronicznych.
W ubiegłym roku przez internet, bez kwalifikowanego podpisu można było złożyć jedynie PIT-37 (dla osób osiągających dochody np. z umowy o pracę) i załączniki do tego formularza. Z danych MF wynika, że podatnicy wysłali 78 tys. 972 elektroniczne deklaracje podatkowe, w tym 77 tys. 470 bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
W 2010 r. w ten sposób można składać nie tylko PIT-37. Do listy e-deklaracji dołączył PIT-36 (dla osób prowadzących działalność gospodarczą opodatkowanych na zasadach ogólnych), PIT-36L (dla opłacających 19 proc. podatek liniowy), PIT-38 (rozliczenie podatku od zysków kapitałowych np. dochodu z giełdy), PIT-39 (przy dochodach ze sprzedaży nieruchomości).
Ministerstwo Finansów informuje, że interaktywny formularz, za pomocą którego będzie można wypełnić i wysłać zeznania roczne należy pobrać ze strony
www.e-deklaracje.gov.pl Na stronie tej umieszczona jest też szczegółowa instrukcja, jak to zrobić.
Z e-deklaracji mogą też skorzystać osoby rozliczające się wspólnie z małżonkiem. W tym przypadku małżonek składającego zeznanie musi upoważnić go do złożenia zaznania w jego imieniu. Pełnomocnictwo przesyła się w formie papierowej na druku UPL-1 do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Jeśli pełnomocnictwo jest bezterminowe, nie trzeba wysyłać go ponownie w kolejnych latach. Będzie ono skuteczne, aż do odwołania, przekazywanego na druku OPL-1.
MF wyjaśnia, że aby zapewnić bezpieczeństwo e-rozliczeń wprowadzono bezpłatny podpis elektroniczny oparty na unikatowych cechach podatnika: nazwisku, imieniu, dacie urodzenia, numerach NIP i PESEL oraz kwocie przychodu określonej w zeznaniu rocznym lub rozliczeniu podatnika złożonym za 2008 rok.
„Podatnicy mogą złożyć zeznanie drogą elektroniczną do końca kwietnia, ale warto pamiętać, że złożenie zeznania przez internet w ostatniej chwili wiąże się z ryzykiem nieotrzymania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) na czas. Może się tak zdarzyć w przypadku wystąpienia błędów, np. po wpisaniu błędnej kwoty przychodu z ubiegłorocznego zeznania lub rozliczenia. W takim wypadku zeznanie nie zostanie złożone w terminie" - ostrzega MF.
Resort finansów dodał, że pomoc techniczna systemu e-deklaracje działa od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17. Podatnicy mogą dzwonić na numer telefonu (22) 694 49 74, (22) 694 49 74 lub pisać na adres:
info.e-deklaracje@mofnet.gov.pl
„Na razie liczba elektronicznych rozliczeń jest mała, ponieważ większość podatników czeka ciągle na informację od pracodawców, czyli PIT-11. Firmy mają czas do końca lutego na ich przekazanie. Lawina zeznań podatkowych ruszy w marcu" - uważa rzeczniczka MF.
Kobos zachęca do jak najszybszego rozliczenia się z fiskusem. Zwróciła uwagę, że zgodnie z przepisami podatnicy, którzy wykażą nadpłatę podatku, powinni otrzymać pieniądze w ciągu trzech miesięcy od rozliczenia.
„W przypadku wcześniejszego złożenia deklaracji wcześniej zacznie biec termin do zwrotu nadpłaty" - powiedziała. Przypomniała, że złożenie deklaracji nie oznacza, że w tym samym czasie należy zapłacić podatek. „Mamy na to czas do końca kwietnia" - podkreśliła.
System składania e-deklaracji bez konieczności posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego ruszył w kwietniu 2009 r., po wejściu w życie nowelizacji Ordynacji podatkowej oraz rozporządzenia ministra finansów do niej. Zniosły one obowiązek używania kwalifikowanego e-podpisu w rozliczeniu z fiskusem. Konieczność zakupu takiego podpisu była wskazywana jako główna przyczyna małej popularności rozliczeń elektronicznych.
W ubiegłym roku przez internet, bez kwalifikowanego podpisu można było złożyć jedynie PIT-37 (dla osób osiągających dochody np. z umowy o pracę) i załączniki do tego formularza. Z danych MF wynika, że podatnicy wysłali 78 tys. 972 elektroniczne deklaracje podatkowe, w tym 77 tys. 470 bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
W 2010 r. w ten sposób można składać nie tylko PIT-37. Do listy e-deklaracji dołączył PIT-36 (dla osób prowadzących działalność gospodarczą opodatkowanych na zasadach ogólnych), PIT-36L (dla opłacających 19 proc. podatek liniowy), PIT-38 (rozliczenie podatku od zysków kapitałowych np. dochodu z giełdy), PIT-39 (przy dochodach ze sprzedaży nieruchomości).
Ministerstwo Finansów informuje, że interaktywny formularz, za pomocą którego będzie można wypełnić i wysłać zeznania roczne należy pobrać ze strony
www.e-deklaracje.gov.pl Na stronie tej umieszczona jest też szczegółowa instrukcja, jak to zrobić.
Z e-deklaracji mogą też skorzystać osoby rozliczające się wspólnie z małżonkiem. W tym przypadku małżonek składającego zeznanie musi upoważnić go do złożenia zaznania w jego imieniu. Pełnomocnictwo przesyła się w formie papierowej na druku UPL-1 do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Jeśli pełnomocnictwo jest bezterminowe, nie trzeba wysyłać go ponownie w kolejnych latach. Będzie ono skuteczne, aż do odwołania, przekazywanego na druku OPL-1.
MF wyjaśnia, że aby zapewnić bezpieczeństwo e-rozliczeń wprowadzono bezpłatny podpis elektroniczny oparty na unikatowych cechach podatnika: nazwisku, imieniu, dacie urodzenia, numerach NIP i PESEL oraz kwocie przychodu określonej w zeznaniu rocznym lub rozliczeniu podatnika złożonym za 2008 rok.
„Podatnicy mogą złożyć zeznanie drogą elektroniczną do końca kwietnia, ale warto pamiętać, że złożenie zeznania przez internet w ostatniej chwili wiąże się z ryzykiem nieotrzymania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) na czas. Może się tak zdarzyć w przypadku wystąpienia błędów, np. po wpisaniu błędnej kwoty przychodu z ubiegłorocznego zeznania lub rozliczenia. W takim wypadku zeznanie nie zostanie złożone w terminie" - ostrzega MF.
Resort finansów dodał, że pomoc techniczna systemu e-deklaracje działa od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17. Podatnicy mogą dzwonić na numer telefonu (22) 694 49 74, (22) 694 49 74 lub pisać na adres:
info.e-deklaracje@mofnet.gov.pl