Podatek tonażowy jako forma pomocy publicznej państwa został uznany przez Komisję Europejską za zgodny z wewnętrznym rynkiem UE, aczkolwiek decyzją Komisji C 34/07 wymagane jest wprowadzenie zmian w przepisach.
W polskim systemie podatku tonażowego obowiązują przepisy ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1353 z późn. zm.). Ustawa ta umożliwia armatorom wybór podatku tonażowego jako formy opodatkowania w miejsce podatku dochodowego od osób fizycznych lub podatku dochodowego od osób prawnych.
Projekt zmiany ustawy o podatku tonażowym i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada następujące zmiany:
- armator, który jest osobą fizyczną lub osobą fizyczną będącą wspólnikiem spółki osobowej nie może odliczać od wysokości podatku tonażowego kwoty składek na ubezpieczenie zdrowotne uiszczane w trakcie danego roku podatkowego oraz kwoty składek na ubezpieczenie społeczne od podstawy opodatkowania podatkiem tonażowym uiszczanych w trakcie danego roku podatkowego,
- wykonywanie prac przez holowniki i pogłębiarki może zostać objęte podatkiem tonażowym w przypadku zastosowania kryterium czasu pracy w transporcie morskim w danym roku podatkowym,
- armator może skorzystać z opodatkowania podatkiem tonażowym, jeżeli będzie przestrzegał międzynarodowych przepisów dotyczących warunków pracy i życia marynarzy na statku, zawartych w Konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy z 2006 r. o pracy na morzu (Konwencja MLC),
- armator, który zarządza cudzym statkiem, w cudzym imieniu i na cudzą rzecz na podstawie umowy oraz posiada ważny Dokument Zgodności, jest obowiązany do zatrudniania na lądzie i na statkach więcej niż 50% obywateli państw członkowskich UE.
Projektowana ustawa wdraża zalecenia Komisji Europejskiej.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 15 listopada 2011 r.