Tak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 14 czerwca 2016 r. Sprawa dotyczyła skutków podatkowych postawienia do dyspozycji świadczeń po zmarłym pracowniku w zakresie wypełnienia druku informacji PIT-11. Chodziło o spółkę, która po śmierci pracownicy musiała rozliczyć zasiłek chorobowy i ekwiwalent za niewykorzystany urlop ze stosunku pracy. Spółka była zobowiązana wypłacić wspomniane należności, tj. zasiłek chorobowy, ekwiwalent za niewykorzystany urlop oraz odprawę pośmiertną małżonkowi zmarłej. Nie mogła jednak ustalić danych identyfikacyjnych ani też jakichkolwiek danych kontaktowych wdowca (tj. adresu zamieszkania, PESEL, NIP). W związku z koniecznością rozliczenia praw majątkowych wynikających ze stosunku pracy po śmierci pracownicy, przy braku danych identyfikacyjnych osoby uprawnionej do odbioru należności, spółka wyodrębniła rzeczone należności z majątku spółki i postawiła je do dyspozycji uprawnionego – męża zmarłej pracownicy. Natomiast w deklaracji za maj 2015 r. obliczono, pobrano i wpłacono zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od zasiłku chorobowego i ekwiwalentu. Spółka w ustawowym terminie sporządziła też i przekazała do Urzędu Skarbowego PIT-4R oraz PIT-11, w których uwzględniono ww. podatek. Przy czym, wobec braku danych, formularz PIT-11 został wypełniony w ten sposób, że w polu dotyczącym identyfikatora podatnika wpisany został ciąg znaków: „9999999999”, w miejscu przeznaczonym na datę urodzenia wpisano: „01.01.1901”, a w danych adresowych zaś wpisano: „brak danych”. PIT -11 został wysłany do Urzędu Skarbowego zgodnego z siedzibą Spółki. W związku z brakiem danych męża zmarłej pracownicy PIT-11 nie został przesłany podatnikowi.
Spółka zapytała fiskusa, czy postąpiła właściwie. Fiskus wskazał, że nie. Uznał co prawda, że pozostałe po zmarłej pracownicy świadczenia (zasiłek chorobowy i ekwiwalent za niewykorzystany urlop), jako wynikające z praw majątkowych ze stosunku pracy, należy zakwalifikować jako przychód podlegający PIT. Spółka, jako płatnik wypłacający świadczenie będące realizacją tego prawa majątkowego, obowiązana jest więc do pobrania zaliczki i jej odprowadzenia. Natomiast w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnik obowiązany jest przesłać podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu według miejsca zamieszkania podatnika imienną informacje PIT-11. Przepisy ustawy o PIT nie zwalniają płatnika z tego obowiązku. W przypadku jednak, gdy faktycznie (pomimo podjętych prób) nie ma możliwości ustalenia adresu zamieszkania osoby uprawnionej, jej NIP-u, PESEL-u, które wymagane są do wypełnienia urzędowego formularza PIT-11, nie sporządza się informacji PIT-11. Nie znając adresu zamieszkania, płatnik nie ma bowiem możliwości doręczenia ww. informacji takiej osobie, również niemożliwe jest ustalenie właściwego urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (w przedmiotowym przypadku – męża zmarłej pracownicy) wykonuje swoje zadania.
Fiskus podkreślił jednocześnie, że nieprawidłowym jest przesłanie tak wypełnionej informacji PIT-11 do urzędu skarbowego właściwego dla spółki (wobec braku danych uprawnionego).
Interpretacja indywidualna Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z 14 czerwca 2016 r., IBPB-2-1/4511-231/16/MK, LEX nr 313884