Istnieje duże prawdopodobieństwo, że wskutek wprowadzenia projektowanego podatku warunki świadczenia przez banki usług dużym klientom nie zmienią się, a cały ciężar podatku zostanie przeniesiony na klientów o niskich i średnich dochodach.

Wprowadzenie omawianego podatku skutkować będzie także pogorszeniem parametrów ekonomicznych służących do oceny kondycji opodatkowanych przedsiębiorców (rentowności oraz zwrotu na aktywach - ROA i na kapitale - ROE). Następstwem będzie pogorszenie się konkurencyjności polskich instytucji, w tym banków, i ogólnego stanu polskiego sektora finansowego/bankowego.

Wprowadzenie tego podatku uderzy szczególnie w instytucje udzielające kredytów dużym korporacjom (np. konsorcjalnych), samorządom etc., a także kredytów w walutach obcych. Oprocentowanie tych kredytów jest stosunkowo niskie i faktyczny zysk banku na tym finansowaniu, po uwzględnieniu kosztu pozyskania takiego finansowania z rynku, ubezpieczeniu się od ryzyka walutowego i kosztu ryzyka, może się okazać niższy niż zaproponowana stawka podatku.

Może to powodować, iż instytucje finansowe posiadające istotne pozycje w walutach obcych (szczególnie kredyty hipoteczne, których życie jest długie i ich struktura nie będzie mogła być szybko dostosowana) będą z definicji przynosić straty. Również instytucje działającej na niskiej marży, a opierające swoją zyskowność na wolumenie mogą zacząć z definicji przynosić straty, ponieważ nie będą w stanie zarobić na ten podatek.

Należy pamiętać przy tym, że nie wszystkie aktywa są pracujące i dlatego wprowadzenie tego podatku na całości aktywów według zaproponowanej stawki może doprowadzić instytucję finansową do ponoszenia strat, nawet jeśli faktyczna marża banku jest wyższa niż zaproponowana stawka

Wprowadzenie podatku od niektórych instytucji finansowych będzie mieć wpływ na konkurencyjność podmiotów mających siedzibę w Polsce w stosunku do pomiotów mających siedzibę w krajach nienakładających analogicznych danin publicznych. Koszty działalności tych drugich podmiotów będą mniejsze, co umożliwi im oferowanie produktów po niższych cenach. To zaś może w dłuższej perspektywie czasowej spowodować wyżej przedstawiony efekt „przekształcenia" spółek krajowych w oddziały spółek zagranicznych.

Działające obecnie w Polsce w formie oddziałów zagraniczne instytucje finansowe bez większego kłopotu ominęłyby nowy podatek, przenosząc aktywa do spółek „matek", poza jurysdykcję polską. Alternatywą może być likwidacja oddziału polskiego przy częściowej likwidacji personelu i podjęcie działalności w Polsce na podstawie jednolitego paszportu europejskiego w formie transgranicznej.

Na zakończenie podkreślić warto, że zachwianie zaufania do stabilności porządku prawnego w Polsce, stanowiłoby długookresowy koszt zniechęcający do jakichkolwiek inwestycji w naszym kraju. Wprowadzenie takiego typu podatku wyłącznie w celu fiskalnym burzy wieloletnie plany biznesowe wielkich firm inwestujących długookresowo swoje środki na polskim rynku. Takie inwestycje oparte są zawsze o określone założenia dotyczące zwrotu z kapitału, podczas gdy nowy podatek całkowicie przewróci wszelkie kalkulacje.

żróło: www.pkpplewiatan.pl

Zobacz także: Sejm zajmie się podatkiem od wybranych instytucji finansowych