Sprawa dotyczyła skutków wypłaty rekompensat z tytułu zwrotu zarobku lub utraconego dochodu, jakie otrzymują przesłuchiwani świadkowie zdarzeń.
Chodziło o komendę policji, która wzywa do stawienia się osoby, które były świadkami np. wypadku albo przestępstwa celem przesłuchania. Pracodawca jest obowiązany zwolnić wówczas pracownika od pracy na czas niezbędny do stawienia się na wezwanie. Zgodnie z art. 618b k.p.k. świadkowi przysługuje z tego tytułu zwrot zarobku lub dochodu utraconego. W przypadku świadka pozostającego w stosunku pracy przeciętny dzienny utracony zarobek oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu należnego pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego za urlop. W przypadku skorzystania przez pracownika ze zwolnienia od pracy, pracodawca wydaje zaświadczenie określające wysokość utraconego wynagrodzenia za czas tego zwolnienia w celu uzyskania przez pracownika od właściwego organu rekompensaty pieniężnej z tego tytułu. Komenda wypłaca świadkowi należność nie potrącając podatku i wystawiając PIT-8C. Czy prawidłowo?
Sama komenda uważa, że tak. Fiskus potwierdził to stanowisko. Zdaniem organu, kwota wypłaconego zwrotu zarobku lub utraconego dochodu, stanowi dla osoby wezwanej na świadka, która je otrzymała, przychód z innych źródeł. W konsekwencji, na komendzie policji ciąży obowiązek sporządzenia dla ww. osoby PIT-8C. Stosownie bowiem do art. 42a ustawy o PIT jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, przesłać ją podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.
Interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 maja 2016 r., nr ITPB2/4511-160/16/RS, LEX nr 309779