Pytanie
Czy jest możliwe złożenie pełnomocnictwa ogólnego (PPO-1) w formie papierowej z uwagi na to, że mocodawca nie posiada podpisu kwalifikowanego ani nie jest zarejestrowany na platformie ePUAP, czyli nie może wysłać pełnomocnictwa drogą elektroniczną?
Czy taką sytuację można uznać za problemy techniczne uzasadniające złożenie pełnomocnictwa w formie papierowej?
W jakiej formie można złożyć pełnomocnictwo ogólne przez CEIDG?
Odpowiedź
Jeżeli mocodawca nie posiada podpisu kwalifikowanego, ani nie jest zarejestrowany na platformie ePUAP, taką sytuację uznaje się za problem techniczny, który uniemożliwia złożenie pełnomocnictwa ogólnego w formie dokumentu elektronicznego. W takiej sytuacji pełnomocnictwo ogólne może być złożone w formie pisemnej.
Prawodawca nie przewidział składania pełnomocnictw ogólnych przez CEIDG. Pełnomocnictwo ogólne, w formie dokumentu elektronicznego, jest przesyłane przez mocodawcę za pośrednictwem portalu podatkowego, wchodzącego w skład serwisu Ministerstwa Finansów www.finanse.mf.gov.pl.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 138d § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - dalej o.p. - pełnomocnictwo ogólne oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu zgłasza mocodawca, wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego, według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 138j § 1 pkt 1 o.p., do ministra finansów. W przypadku wystąpienia problemów technicznych uniemożliwiających złożenie pełnomocnictwa ogólnego, jego zmianę, odwołanie lub wypowiedzenie, w formie dokumentu elektronicznego, pełnomocnictwo składa się w formie pisemnej według wzoru, o którym mowa w zdaniu pierwszym.
Jeżeli mocodawca nie posiada podpisu kwalifikowanego, ani nie jest zarejestrowany na platformie ePUAP, taką sytuację uznaje się za problem techniczny, który uniemożliwia złożenie pełnomocnictwa ogólnego w formie dokumentu elektronicznego.
Na podstawie § 1 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z 28 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu przesyłania, w formie dokumentu elektronicznego, pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń pełnomocnictwo ogólne, w formie dokumentu elektronicznego, jest przesyłane za pośrednictwem:
1) portalu podatkowego - przez mocodawcę, pełnomocnika będącego adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym oraz osobę sprawującą opiekę nad osobą, która nie może się podpisać,
2) dedykowanego systemu teleinformatycznego ministra finansów - przez organy podatkowe.
Przepisy rozporządzenia nie przewidują składania pełnomocnictw ogólnych przez CEIDG.
Według definicji art. 3 pkt 14 o.p. pod pojęciem portalu podatkowego rozumie się system teleinformatyczny administracji podatkowej służący do kontaktu organów podatkowych z podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi, w szczególności do wnoszenia podań, składania deklaracji oraz doręczania pism organów podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
"Portal Podatkowy" (http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp) wchodzi w skład serwisu Ministerstwa Finansów www.finanse.mf.gov.pli składa się z dwóch elementów - części ogólnodostępnej i po zalogowaniu (konto podatnika). Dla podatników, którzy zdecydowali o ustanowieniu Pełnomocnika ogólnego dodano nową funkcjonalność na Portalu Podatkowym w części zalogowanej, zakładka "Pełnomocnictwa".