Udział w konkursie mogą wziąć wyłącznie osoby, które posiadają wyższe wykształcenie magisterskie. Kolejnym warunkiem jest zdany egzamin na stanowisko inspektora kontroli skarbowej. Do konkursu mogą przystąpić także osoby, które nie zaliczyły egzaminu na stanowisko inspektora kontroli skarbowej, ale posiadają wyższe wykształcenie magisterskie i są wpisane na listę doradców podatkowych.
Zarówno inspektorzy kontroli skarbowej jak i doradcy podatkowi ubiegający się o stanowisko dyrektora urzędu kontroli skarbowej powinni jednak:
- posiadać wyłącznie obywatelstwo polskie i korzystać z pełni praw publicznych,
- mieć nieposzlakowaną opinię i nie być skazanym prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe – a więc niekaralność, której potwierdzenie należy uzyskać z Krajowego Rejestru Karnego, ale także trudne do prawidłowego zweryfikowania uznanie, że kandydat nie naruszył porządku prawnego w sposób, który godziłby w jego nieposzlakowaną opinię;
- być zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych kontroli skarbowej i posiadać co najmniej 5-letni staż pracy w organach administracji podatkowej, albo 3-letnią praktykę w jednostkach organizacyjnych kontroli skarbowej.
Należy także zwrócić uwagę, że obecnie kandydat na dyrektora nie musi być powołanym do służby, „czynnym” inspektorem, wystarczy zdany egzamin inspektorski, a także pozostałe określone wyżej warunki. Z kolei doradca podatkowy może wziąć udział w postępowaniu konkursowym, ale również musi: posiadać aktualne zatrudnienie w organach administracji skarbowej, odpowiedni staż pracy, jak i właściwy profil wykształcenia.).
Postępowanie egzaminacyjne przed Komisją składa się z trzech części:
- sprawdzeniu wiedzy niezbędnej do wykonywania zadań na stanowisku dyrektora urzędu kontroli skarbowej zwanej dalej „wiedzą zawodową”, z dziedzin: źródła prawa i wykładnia prawa, zamówienia publiczne, prawo pracy, służba cywilna, dostęp do informacji publicznej, odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ochrona informacji niejawnych oraz ochrona danych osobowych;
- oceny predyspozycji i zdolności ogólnych;
- oceny umiejętności kierowniczych.
Zainteresowane osoby obowiązane są do złożenia:
- zgłoszenia do konkursu,
- charakterystyki zamierzonych działań i sposobu realizacji celów na stanowisku dyrektora urzędu kontroli skarbowej,
- kwestionariusza osobowego ze zdjęciem,
- kopii świadectw pracy oraz zaświadczenia potwierdzającego zaliczenie egzaminu kwalifikacyjnego na stanowisko inspektora kontroli skarbowej albo kopii decyzji w sprawie wpisu na listę doradców podatkowych,
- kopii dyplomu potwierdzającego posiadanie wykształcenia wyższego magisterskiego i innych dokumentów potwierdzających kwalifikacje,
- oświadczenia o niekaraniu zakazem pełnienia funkcji kierowniczych związanych z dysponowaniem środkami publicznymi,
- oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów rekrutacji,
- pisemnej zgody na przeprowadzenie postępowania sprawdzającego na podstawie przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych,
- zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia, stwierdzającego brak przeciwwskazań do zajmowania stanowisk kierowniczych.
Zgłoszenie do konkursu wraz z kompletem dokumentów należy złożyć w Ministerstwie Finansów lub przesłać w terminie do dnia 4 września 2012 r. Konkurs zostanie przeprowadzony w dniach 17-21 września 2012 r.