Chodzi o obniżenie stawki podatku dla podatników, którzy:
a. w poprzednim roku podatkowym osiągnęli roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 milionów euro (wskazany limit obrotu jest jednym z elementów definiujących małego przedsiębiorcę na gruncie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
b. rozpoczęli działalność gospodarczą w danym roku podatkowym bez względu na limit obrotu, z wyłączeniem podatników którzy zostali utworzeni:
- w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników albo
- w wyniku przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną, albo
- przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa.
Proponowana obniżka stanowi element inicjujący kompleksowe działania, zmierzające do uproszczenia systemu danin publicznych i docelowego zwiększenia wpływów do budżetu poprzez pozytywny wpływ na gospodarkę, likwidację szarej strefy oraz zachęcanie podatników do płacenia podatków w Polsce.
Obniżona stawka podatku ma na celu przede wszystkim zwiększenie konkurencyjności polskich firm poprzez pozostawienie im do dyspozycji większej ilości środków pieniężnych, które będą mogły zostać wykorzystane na inwestycje, innowacje i wynagrodzenia pracownicze oraz zachęcenie przedsiębiorców do tworzenia nowych firm poprzez zaoferowanie niższej stawki podatkowej w pierwszym roku prowadzenia działalności bez względu na obrót. Ponadto wzrost inwestycji w sektorze prywatnym powinien prowadzić do napędzenia koniunktury i końcowo przełożyć się na zwiększenie opodatkowanych dochodów.
Jednocześnie, mając na uwadze problem unikania opodatkowania poprzez agresywną optymalizację lub wykorzystanie cen transferowych, przyjmuje się, że polityka fiskalna państwa w zakresie walki z tego typu praktykami nie powinna ograniczać się wyłącznie do regulacji o charakterze sankcyjnym, lecz powinna zawierać także szereg rozwiązań mających na celu zachęcenie podatników do płacenia podatków w Polsce. Niższa stawka podatku, która docelowo powinna objąć wszystkich podatników, powinna w dłuższej perspektywie z jednej strony przyciągnąć inwestorów zagranicznych, z drugiej natomiast – dla podatników będących polskimi rezydentami – zmniejszyć atrakcyjność złożonych struktur międzynarodowych, mających na celu wyprowadzenie zysków przedsiębiorstw za granicę. W szczególności, możliwa do wygenerowania oszczędność podatkowa (przy uwzględnieniu kosztów organizacji i utrzymania zagranicznej struktury) powinna zostać zrównoważona przez niższą stawkę podatku w Polsce. Z tego względu, autorzy projektu uważają, że stopniowe obniżanie stawek podatku dochodowego w Polsce jest konieczne i w perspektywie długookresowej będzie korzystne dla polskiej gospodarki i stanu budżetu Państwa.
Czytaj także: Nowoczesna proponuje podwyższenie kwoty wolnej od podatku>>>
Nowoczesna proponuje także zmianę limitu w zakresie amortyzacji środka trwałego. Zgodnie z obecnymi przepisami, środek trwały zasadniczo amortyzuje się w sytuacji, w której jego wartość nabycia wyniesie co najmniej 3,500 zł. Wspomniana kwota nie była aktualizowana od 2000 roku. Jednocześnie w tym samym czasie skumulowana inflacja wyniosła 43%. Stąd konieczne jest podwyższenie omawianej kwoty co najmniej o wskaźnik skumulowanej inflacji. Proponowana zmiana kwoty 3,500 zł na 10,000 zł ma nie tylko spełnić podstawowy cel waloryzacji ustalonego 15 lat temu limitu, ale także stanowić zachętę dla przedsiębiorców do wymiany starych środków trwałych na nowocześniejsze, bardziej sprawne i wydajne, przy jednoczesnym umożliwieniu natychmiastowego automatycznego ujęcia takich wydatków w kosztach podatkowych, jeśli podatnik tak zdecyduje.
Ostatnia zmiana w ramach tego projektu nowelizacji dotyczy możliwości rozliczania straty podatkowej w ciągu 15 lat podatkowych. Na gruncie obecnie obowiązujących przepisów, podatnik może rozliczać stratę podatkową w ciągu pięciu następujących po sobie lat podatkowych (z zachowaniem limitów kwotowych przewidzianych w ustawie). Proponuje się wydłużenie okresu rozliczenia straty podatkowej do 15 lat podatkowych. Zmiana ma na celu umożliwienie podatnikom rozliczania straty podatkowej w dłuższym okresie.