Zdaniem Pracodawców RP kwestia aktualizacji zbioru indywidualnych interpretacji podatkowych powinna zostać rozstrzygnięta w jednoznacznych przepisach.
Indywidualne interpretacje podatkowe wyjaśniając zawiłości przepisów prawa stanowią ważny element systemu podatkowego. Podatnicy mogą powszechnie korzystać z wydanych już interpretacjie. Okazuje się jednak, że nie wszystkie z nich są aktualne.
- Poważny problem powstaje już na początku, gdy podatnik chce znaleźć odpowiednią interpretację w zbiorze – mówi ekspert Pracodawców RP, Emilia Podębska. - Wyszukiwanie jest bardzo utrudnione i mało precyzyjne, wiąże się z wieloma utrudnieniami technicznymi. Nawet jednak znajdując konkretne stanowisko nadal nie mamy pewności, czy jest ono aktualne. A to właśnie na ich podstawie podatnicy podejmują ważne dla siebie i ich działalności decyzje – podkreśla Podębska. Jej zdaniem usuwanie nieaktualnych stanowisk nie jest dobrym pomysłem. Wszystkie interpretacje powinny zostać skatalogowane w przejrzysty sposób, a te, które straciły ważność należy oznaczyć przedstawiając równocześnie, co wpłynęło na ich zmianę.
Pracodawcy RP przypominają, że z godnie z zapisami Ordynacji podatkowej interpretacje są publikowane, bez zbędnej zwłoki, w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów oraz zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej. Nie ma jednakże żadnych regulacji mówiących o tym, co ministerstwo powinno robić, gdy dana interpretacja zostanie zmieniona. Minister finansów może to zrobić z urzędu, jeśli stwierdzi, że jest ona niezgodna z orzecznictwem sądów lub Trybunału Konstytucyjnego, czy też Trybunału Sprawiedliwości UE.
źródło: www.pracodawcyrp.pl