Dzisiaj weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Rozwoju w sprawie sposobu przeprowadzania i dokumentowania przez Krajową Administrację Skarbową czynności niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa (Dz. U. z 2017 r. poz. 889).
Nowy akt określa sposób przeprowadzania i dokumentowania przez Krajową Administrację Skarbową czynności operacyjno--rozpoznawczych niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania, przechowywania oraz obrotu przedmiotami przestępstw oraz wzory stosowanych druków i rejestrów.
Rozporządzenie zastępuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2007 r. w sprawie sposobu przeprowadzania i dokumentowania przez wywiad skarbowy czynności niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa (Dz. U. poz. 223). Wydanie nowego rozporządzenia związane jest z obowiązywaniem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.
Regulacje prawne nowego rozporządzenia dotyczące kwestii przeprowadzania i dokumentowania czynności niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania, przechowywania oraz obrotu przedmiotami przestępstwa nie odbiegają od przepisów dotychczasowych. Rozporządzenie w stosunku do rozporządzenia dotychczas obowiązującego zmienia nazewnictwo podmiotu, organu i osób wykonujących czynności. Jest to rezultatem powołania Krajowej Administracji Skarbowej w miejsce obecnie funkcjonujących: Służby Celnej, administracji podatkowej i kontroli skarbowej, w ramach, której wyodrębnione zadania wykonywał wywiad skarbowy. Dotychczasowe zadania Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej w zakresie czynności niejawnego nadzorowania wytwarzania, przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa z dniem wejścia w życie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej wykonuje Szef Krajowej Administracji Skarbowej oraz naczelnik urzędu celno-skarbowego przy pomocy funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej wykonujących czynności operacyjno-rozpoznawcze, w miejsce pracowników wywiadu skarbowego.
Nowe rozporządzenie pomija kwestie dotyczące prowadzenia rejestrów tych czynności, ponieważ są one uregulowane w art. 120 ust. 5 ustawy o KAS. Stosownie do braku podstaw w ustawie o KAS do określenia rejestru czynności prowadzonego przez Prokuratora Generalnego - w nowym rozporządzeniu pominięto te uregulowania.
Rozporządzenie weszło w życie 9 maja 2017 r.
Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie Vademecum Głównego Księgowego Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów |