Odliczanie VAT od do zakupów wykorzystywanych równocześnie do działalności objętej VAT i jej niepodlegającej
Ustalono proporcje odliczenia VAT w odniesieniu do wydatków związanych zarówno z działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, jak i działalnością niepodlegającą VAT. Dotychczas obowiązujące przepisy nie regulowały tej kwestii, a praktyka opierała się na tezach uchwały NSA. Zmiana dotyczy ustalenia wysokości VAT od wydatków przeznaczonych do obu rodzajów działalności, których nie da się w całości przypisać wyłącznie do jednej z dwóch kategorii. Ustalanie proporcji w takich przypadkach ma, w ocenie Ministra Finansów, prowadzić do określenia wysokości odliczenia VAT w sposób możliwie jak najbardziej reprezentatywny dla podatnika oraz specyfiki jego działalności. W szczególności za proporcję przyjmuje się stosunek obrotu rocznego z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane odpowiednio przychody lub dochody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymywanych na sfinansowanie prowadzonej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza. Proporcję określa się procentowo w ujęciu rocznym i zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Zmiana może wpłynąć na wysokość odliczenia VAT zarówno jednostek samorządu terytorialnego (wykonujących zadania własne będące poza VAT oraz czynności na podstawie umów cywilnoprawnych podlegających VAT), a także fundacji czy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (w takim przypadku sfera działalności przenika się ze sferą prywatną).
Ustalanie właściwości organów podatkowych w sprawach dotyczących podatku VAT
Uchylono większość przepisów określających szczególne zasady ustalania właściwości organów podatkowych w sprawach dotyczących podatku VAT, w tym art. 3 ust. 1 ustawy o VAT. Oznacza to, że teraz, co do zasady, zgodnie z art. 17 § 1 Ordynacj podatkowej, właściwymi dla podatników VAT organami podatkowymi stali się naczelnicy urzędu skarbowego właściwi ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podatników. Według zasad określonych w art. 3 ust. 1 ustawy o VAT. właściwym dla podatnika organem podatkowym był naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeśli więc miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie pokrywało się z miejscem zamieszkania podatnika (adresem siedziby), to w zakresie VAT i PIT (CIT) podatnik rozliczał się w różnych urzędach skarbowych. Sytuacja ta nie była korzystna zarówno dla podatnika, jak i dla organu podatkowego. Wprowadzona zmiana prowadzi do ustalenia właściwości miejscowej jednego urzędu skarbowego dla jednego podatnika bez względu na rodzaj podatku.
Modyfikacja sposobu ustalania odsetek od podatku VAT z tytułu importu towarów
W art. 37 ust. 1a ustawy o VAT znalazł się przepis przewidujący odpowiednie stosowanie dodawanych 1 stycznia 2016 r. przepisów art. 65 ust. 6a i 6b Prawa celne. Zmiana ta umożliwia stosowanie podwyższonych oraz obniżonych stawek odsetek za zwłokę, jak również powoduje, że wysokość odsetek w podatku VAT od importu będzie odpowiadała tym naliczanym na podstawie przepisów Prawa celnego.
Ograniczenie właściwości naczelnika urzędu skarbowego w sprawach dotyczących VAT z tytułu importu towarów
Wprowadzone zmiany pozostawiają we właściwości naczelnika urzędu celnego wymiar i zwrot nadpłaty VAT z tytułu importu. Skoro bowiem wymiaru podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów dokonuje naczelnik urzędu celnego, to racjonalne jest, aby ten sam organ określał nadpłatę i ją rozdysponowywał zgodnie z zasadami określonymi w Ordynacji podatkowej. Przedmiotowa zmiana likwiduje dualizm organów podatkowych zaangażowanych w proces związany z określaniem podatku i zwrotem nadpłat oraz usprawnia postępowanie w tym zakresie i przyśpiesza moment zwrotu ewentualnej nadpłaty.
Uwzględnienie postępowania restrukturyzacyjnego w przepisach o tzw. uldze na złe długi
W przepisach o tzw. uldze na złe długi uwzględniono nowe postępowanie, a mianowicie postępowanie restrukturyzacyjne. Dotychczasowe przepisy nie przewidywały bowiem w ogóle postępowania restrukturyzacyjnego. 1 stycznia 2016 r. weszła bowiem w życie ustawa - Prawo restrukturyzacyjne., która wprowadziła ten nowy rodzaj postępowania. A towarzyszą temu także zmiany w przepisach określających ulgę na złe długi polegające na:
1) wyłączeniu stosowania ulgi na złe długi w stosunku do dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz podatników znajdujących się w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego,
2) wyłączeniu stosowania ulgi na złe długi w stosunku do dłużników znajdujących się w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego.
Poza tym wyłączono obowiązek korekty podatku odliczonego przez dłużników znajdujących się w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego. Dotychczas korekty podatku odliczonego, o której mowa w art. 89b ust. 1 ustawy o VAT, nie mieli tylko dłużnicy, którzy w ostatnim dniu miesiąca, w którym upływa 150. dzień od dnia upływu terminu płatności, są w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji. Teraz korekty podatku odliczonego, o której mowa w art. 89b ust. 1, nie mają również podatnicy, którzy w ostatnim dniu miesiąca, w którym upływa 150. dzień od dnia upływu terminu płatności, są w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, które wprowadza Prawo restrukturyzacyjne.
Opodatkowanie 23 proc. VAT towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej
Dostawa towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, w szczególności sprzętu przewozowo-samochodowego, sprzętu łączności, materiałów i środków wyposażenia specjalistycznego, wyposażenia zabezpieczającego, materiałów pędnych i smarów, nie korzysta ze stawki 8%. Zastosowanie ma 23 proc. VAT. Zmiana jest wynikiem postępowania wszczętego przez Komisję Europejską przeciwko Polsce w tej sprawie i zakończonej wydaniem wyroku TSUE w sprawie C-639/13, w którym uznano stosowanie obniżonej stawki VAT za sprzeczne z prawem wspólnotowym.
Dowiedz się więcej z książki | |
VAT. Komentarz 2016
|