Firma wysyłkowa, chcąc dotrzeć do większej liczby klientów, chciałaby wręczać potencjalnym klientom (przechodniom na ulicy) torby z logo firmy (torby na zakupy z tkaniny) z dołączonym katalogiem oferowanych przez firmę produktów. Cena wyprodukowania jednej torby wynosiłaby 5,12 zł.
Czy firma może zaliczyć koszt wyprodukowania toreb do kosztów uzyskania przychodu?
Nie powinno być wątpliwości, że połączenie elementu informacyjnego (katalogi) oraz zachęcającego (torby z logo) mamy tutaj do czynienia z reklamą firmy. Jej koszty - niewątpliwie przecież ponoszone w celu uzyskania przychodów - mogą być zatem zaliczone do kosztów podatkowych w pełnej wysokości.
Zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p. oraz odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p., do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Przepis powyższy jedynie przykładowo wymienia wydatki o charakterze reprezentacyjnym. Także inne wydatki poza wyraźnie wymienionymi w przepisie - o ile mają charakter reprezentacyjny - nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.
W sytuacji opisanej w pytaniu należałoby się w szczególności zastanowić, czy ponoszone wydatki na wyprodukowanie i rozdanie toreb stanowią wydatki na reprezentację, czy też na reklamę.
Same pojęcie (a raczej postrzeganie) reklamy na gruncie podatkowym się nie zmieniło. Dalej nie jest ono zdefiniowane w przepisach podatkowych. W związku z tym, co do zasady, nadal aktualne pozostaje pojęcia reklamy wypracowane w orzecznictwie sądowym. Przykładowo w uzasadnieniu orzeczenia z dnia 3 czerwca 2006 r., I SA/Wr 410/01, PSP, LEX nr 82457, NSA stwierdził: "Ustawy podatkowe (...) nie zawierają definicji terminu "reklama". Dokonując uogólnienia różnych definicji słownikowych, należy stwierdzić, że celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu (do korzystania z usługi). Od strony przedmiotowej można rozróżniać: reklamę towaru, reklamę usługi, reklamę marki i firmy."
Na podstawie opisu sytuacji przedstawionego w pytaniu trudno jednoznacznie ocenić, czy rozdawanie owych toreb jest działaniem reklamowym. Zawsze bowiem istnieje niebezpieczeństwo potraktowania tych czynności jako działań w zakresie reprezentacji. Jeśli bowiem eksponowane jest tylko same logo sponsora, to można mówić, że działania te nie reklamują firmy, lecz wyłącznie mają na celu stworzenie dobrego wizerunku firmy w oczach potencjalnych klientów (będą oni dobrze kojarzyli nazwę i logo firmy).
Z drugiej jednak strony w torbach znajdują się informacje handlowe. Można zatem mówić o połączeniu elementu informacyjnego z elementem wartościującym, czy też zachęcającym. To bardziej wskazuje na reklamowy charakter działań.
Tym samym możliwe powinno być potraktowanie powyższych wydatków jako kosztów uzyskania przychodów. Nie powinno być bowiem wątpliwości, że z uwagi na połączenie elementu informacyjnego oraz zachęcającego mamy tutaj do czynienia z reklamą. Jej koszty - niewątpliwie przecież ponoszone w celu uzyskania przychodów - mogą być zatem zaliczone do kosztów podatkowych w pełnej wysokości.
Czy firma może zaliczyć koszt wyprodukowania toreb do kosztów uzyskania przychodu?
Nie powinno być wątpliwości, że połączenie elementu informacyjnego (katalogi) oraz zachęcającego (torby z logo) mamy tutaj do czynienia z reklamą firmy. Jej koszty - niewątpliwie przecież ponoszone w celu uzyskania przychodów - mogą być zatem zaliczone do kosztów podatkowych w pełnej wysokości.
Zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p. oraz odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p., do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Przepis powyższy jedynie przykładowo wymienia wydatki o charakterze reprezentacyjnym. Także inne wydatki poza wyraźnie wymienionymi w przepisie - o ile mają charakter reprezentacyjny - nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.
W sytuacji opisanej w pytaniu należałoby się w szczególności zastanowić, czy ponoszone wydatki na wyprodukowanie i rozdanie toreb stanowią wydatki na reprezentację, czy też na reklamę.
Same pojęcie (a raczej postrzeganie) reklamy na gruncie podatkowym się nie zmieniło. Dalej nie jest ono zdefiniowane w przepisach podatkowych. W związku z tym, co do zasady, nadal aktualne pozostaje pojęcia reklamy wypracowane w orzecznictwie sądowym. Przykładowo w uzasadnieniu orzeczenia z dnia 3 czerwca 2006 r., I SA/Wr 410/01, PSP, LEX nr 82457, NSA stwierdził: "Ustawy podatkowe (...) nie zawierają definicji terminu "reklama". Dokonując uogólnienia różnych definicji słownikowych, należy stwierdzić, że celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu (do korzystania z usługi). Od strony przedmiotowej można rozróżniać: reklamę towaru, reklamę usługi, reklamę marki i firmy."
Na podstawie opisu sytuacji przedstawionego w pytaniu trudno jednoznacznie ocenić, czy rozdawanie owych toreb jest działaniem reklamowym. Zawsze bowiem istnieje niebezpieczeństwo potraktowania tych czynności jako działań w zakresie reprezentacji. Jeśli bowiem eksponowane jest tylko same logo sponsora, to można mówić, że działania te nie reklamują firmy, lecz wyłącznie mają na celu stworzenie dobrego wizerunku firmy w oczach potencjalnych klientów (będą oni dobrze kojarzyli nazwę i logo firmy).
Z drugiej jednak strony w torbach znajdują się informacje handlowe. Można zatem mówić o połączeniu elementu informacyjnego z elementem wartościującym, czy też zachęcającym. To bardziej wskazuje na reklamowy charakter działań.
Tym samym możliwe powinno być potraktowanie powyższych wydatków jako kosztów uzyskania przychodów. Nie powinno być bowiem wątpliwości, że z uwagi na połączenie elementu informacyjnego oraz zachęcającego mamy tutaj do czynienia z reklamą. Jej koszty - niewątpliwie przecież ponoszone w celu uzyskania przychodów - mogą być zatem zaliczone do kosztów podatkowych w pełnej wysokości.