Na podstawie art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik ma prawo odliczyć kwotę ulgi na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1) wykonywał władzę rodzicielską;
2) pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3) sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą. Ulgę na dzieci stosuje się również do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, w związku z wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej. Prawo do ulgi przysługuje również opiekunom niepełnosprawnych dzieci, nawet po osiągnięciu przez nie pełnoletności.
W interpelacji do MF poseł zwrócił uwagę na zmianę stanowiska przez resort finansów i wydawaniu interpretacji, które odbierają prawo do ulgi z tytułu opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem. Sprawy dotyczyły podatników sprawujących opiekę nad niepełnosprawnym rodzeństwem, którzy dotychczas korzystali z prawa do ulgi prorodzinnej, którym jednak w maju 2016 r. (interpretacje nr DD3.8222.2.48.2016.MCA i DD3.8222.2.47.2016.MCA), minister finansów odebrał prawo do korzystania z ulgi. W obydwu tych przypadkach, opisanych w prasie, opieka nad pełnoletnimi niepełnosprawnymi została przejęta przez rodzeństwo po śmierci rodziców lub ze względu na zły stan zdrowia i wiek rodziców. W zmienionych interpretacjach, minister uznał, że prawo do ulgi nie przysługuje, gdyż podatnicy zostali opiekunami niepełnosprawnych, gdy ci byli już pełnoletni.
W odpowiedzi na interpelację resort finansów zmienił stanowisko i uznał, że w sytuacji gdy po śmierci rodziców obowiązek alimentacyjny ciąży na rodzeństwie, a niepełnosprawny brat zamieszkuje z podatnikiem i jest na jego utrzymaniu, spełnione zostają warunki do zastosowania tzw. ulgi na dzieci z art. 27 ustawy o PIT.
Jednocześnie wskazano, że zmiany interpretacji indywidualnych z maja 2016 r. zostaną poddane ponownej analizie.