W MF prowadzone są teraz analizy, które wyjaśnią, skąd ta nadwyżka. Najprawdopodobniej może ona wynikać z ograniczonej wielkości pliku. Przedsiębiorcy, którzy mieli obowiązek przekazania informacji o dużej liczbie transakcji, mogli potrzebować do tego więcej niż jednego dokumentu JPK. Powodem mogą być również składane korekty. Jak zapewnia jednak Łukasz Świerżewski ze składaniem JPK_VAT nie było większych problemów. Podatnicy byli dobrze przygotowani. Przedstawiciel MF cieszy się, że pozytywny skutek przyniosły wszystkie akcje informacyjne prowadzone w ostatnim czasie.

Dobre wrażenie na temat przesyłania JPK_VAT wydaje się mieć także biznes.

Izabela Rutkowska, doradca podatkowy, prowadząca własną kancelarię wyjaśnia, że wysyłanie JPK nie stanowi technicznego problemu dla firm, które ewidencjonują faktury w programach księgowych. Jej zdaniem pewną niewiadomą było tylko to, w jakim czasie uzyska się potwierdzenie, że plik został poprawnie przetworzony. O ile bowiem w przypadku chociażby deklaracji VAT takim standardem jest uzyskanie potwierdzenia po dwóch godzinach (choć zdarzają się wyjątki, kiedy ten czas jest dłuższy), o tyle w odniesieniu do JPK takiego czasu nie było. Niekiedy przetwarzanie trwało nawet kilka dni. Ekspertka podkreśla, że rozwiązaniem było skorzystanie z możliwości, jaka pojawiła się na początku lutego, tj. podpisanie JPK z wykorzystaniem danych autoryzujących w postaci kwoty przychodu z PIT z 2016 r. W takiej sytuacji potwierdzenie przetworzenia JPK otrzymywało się natychmiast.


Jednolity Plik Kontrolny Jacek DrzazgaJednolity Plik Kontrolny >>
Publikacja przedstawia praktyczne wskazówki odnoszące się do przygotowania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) zgodnie z wymogami Ministerstwa Finansów, zarówno od strony prawnopodatkowej jak i technicznej. >>

Zachęcamy do skorzystania z funkcjonalnego narzędzia JPK_VAT udostępnionego w produktach księgowo-podatkowych>>