Resort finansów ujawnił swoje plany dotyczące wymogów formalnych względem pełnomocników w odpowiedzi na interpelację poselską nr 4122. Jej autor zauważył, że obecnie doradca podatkowy reprezentujący klienta np. przed urzędem czy izbą skarbową musi dołączyć do akt dokument pełnomocnictwa szczegółowego dla konkretnej sprawy. Wymaga to uiszczania za każdym razem 17 zł opłaty skarbowej, co stanowi de facto opłatę za możliwość wykonania pracy. Innym problemem jest konieczność uzyskania podpisu osoby udzielającej pełnomocnictwa szczegółowego.
Ministerstwo odpowiedziało, że zgodnie z art. 137 § 3 ordynacji podatkowej pełnomocnik ma obowiązek dołączenia do akt oryginału lub poświadczonego urzędowo odpisu pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy może sam uwierzytelnić taki odpis.
– Minister finansów kierunkowo podziela propozycję wprowadzenia w ordynacji podatkowej przepisów umożliwiających składanie pełnomocnictw ogólnych, bez potrzeby ich każdorazowego dołączania do akt konkretnej sprawy podatkowej – napisał w odpowiedzi na interpelację wiceminister Maciej Grabowski. Poinformował też, że Ministerstwo Finansów prowadzi obecnie prace analityczne nad odpowiednimi rozwiązaniami legislacyjnymi.
Źródło: Rzeczpospolita 5.06.2012.