W dotychczasowych interpretacjach organów podatkowych prezentowane było stanowisko, zgodnie z którym umowa sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 40a ust. 1 ustawy o lasach podlega PCC na zasadach ogólnych. Przepis określający zwolnienie wskazuje bowiem jedynie ogólnie, że nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami. Przepisy ustawy o PCC nie precyzują zakresu wyłączenia z opodatkowania czynności w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami, odwołując się jedynie ogólnie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.
A według organów podatkowych nie należało utożsamiać pojęcia "przepisów o gospodarce nieruchomościami" m.in. z ustawą o lasach. Według organów, umowa sprzedaży nieruchomości przez Lasy Państwowe nie mogła korzystać z wyłączenia określonego w art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o PCC, ponieważ przepis ten ma zastosowanie wyłącznie w sprawach, w których materialnoprawną podstawę ich dokonania przez określone podmioty stanowią przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami.
NSA natomiast w ukształtowanej już linii orzeczniczej wskazywał, że art. 40a ust. 2 ustawy o lasach, mimo że zawarty w innej ustawie niż ustawa o gospodarce nieruchomościami, to jednak jest przepisem dotyczącym gospodarki nieruchomościami w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o PCC.
Minister Finansów uwzględniając ukształtowaną przez NSA linię orzeczniczą uznał, w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów ustawy o PCC, że nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne dokonane na podstawie art. 40a ustawy o lasach.
Interpretacja ogólna ministra finansów z 13 listopada 2015 r., nr PL-LM.8301.6.2015
Dowiedz się więcej z książki | |
Podatek od czynności cywilnoprawnych. Komentarz
|