Tak wynika z raportu „Nowa rola marketingu”, który jest rezultatem badania przeprowadzonego wśród 200 małych, średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce. Dane zawarte w tym opracowaniu są bardzo interesujące także z perspektywy kancelarii podatkowych i biur rachunkowych. Z uwagi na silną konkurencję i wzrost znaczenia nowych technologii i komunikacji elektronicznej bardziej niż kiedykolwiek powinny one śledzić trendy w zakresie dopasowywania oferty i obsługi do potrzeb klientów.
Z raportu wynika wiele ciekawych wniosków: polskie firmy doceniają rolę Internetu w prowadzeniu biznesu – aż 93,5 proc. z nich posiada własną stronę internetową i jest to zarazem najpopularniejsze narzędzie komunikacji marketingowej. Jednocześnie jednak, tradycyjne – wydawałoby się wręcz przestarzałe metody dotarcia do klienta, nadal cieszą się dużym powodzeniem. Drugą pozycję po stronie www zajęły bowiem ulotki (posługuje się nimi ponad 66 proc. badanych). Niewiele mniej wskazań miała reklama prasowa oraz e-mail marketing (odpowiednio 63 proc. oraz 55 proc.).
Ponad połowa respondentów promowała swoje usługi i produkty podczas różnego rodzaju wydarzeń. Nieco ponad 45 proc. jest obecnych w social media i pozycjonuje swoją stronę w wyszukiwarkach internetowych. Na dalszych pozycjach znalazły się m.in. newslettery i gazetki firmowe oraz gadżety z logo firmy. Marketing szeptany i działania public relations zadeklarowało odpowiednio 41,5 proc. i 35 proc. przedsiębiorców. Najbardziej kosztowne narzędzia marketingowe, takie jak reklama w telewizji, w radio, na bilbordach, czy sponsoring znalazły się na końcu zestawienia.
Autorzy badania zwrócili uwagę na całkiem nowe narzędzia marketingowe i zbadali, które z nich są znane przedsiębiorcom. Okazało się, że o ile e-mail marketing, social media, wideo marketing, mobile marketing rozpoznaje od 40 do ponad 70 proc., o tyle design thinking, programmatic, grywalizacja czy growth hacking to pojęcia zupełnie obce dla 80 proc. biznesmenów.
Raport potwierdził, że mniejsze firmy polegają głównie na własnych działaniach marketingowych (ponad 57 proc. badanych), co wynika przede wszystkim z oszczędności, ale – co ciekawe są jednocześnie znacznie bardziej otwarte na wdrażanie nowych rozwiązań.
Większość instrumentów marketingowych przedsiębiorcy wykorzystują do pozyskania nowych zleceń i wsparcia sprzedaży, ale starają się też za ich pomocą budować świadomość i wizerunek marki, zwiększyć jakość obsługi i wpłynąć na lojalność klientów.
Przedsiębiorcy pytani o trendy i technologie, które w najbliższym czasie zmienią marketing, na pierwszym miejscu wymieniali druk 3d, następnie wideo marketing i marketing oparty na geolokalizacji.
Opracowano na podstawie: Raport „Nowa rola marketingu” 2016 opracowany przez agencję Mind Progress Group i instytut badawczy IPC. Pełna treść raportu jest dostępna na www.marketingprogress.pl