Lubelska Służba Celna (SC), z myślą o podróżnych, przygotowała na głównych przejściach granicznych z Białorusią i Ukrainą wydzielone pasy i dodatkowe stanowiska odpraw do obsługi zgłoszonych elektronicznie dokumentów TAX FREE.
Nowe rozwiązanie na lubelskim odcinku granicy wprowadzono w związku z obserwowanym od jakiegoś czasu przez funkcjonariuszy Izby Celnej w Białej Podlaskiej wzrostem liczby dokumentów TAX FREE, towarzyszących towarom wywożonym poza obszar celny Unii Europejskiej. To także odpowiedź na oczekiwania samych podróżnych, którzy coraz częściej korzystają z wprowadzonej przez Służbę Celną możliwości wcześniejszej rejestracji dokumentów TAX FREE za pośrednictwem specjalnie przygotowanej aplikacji "Zwrot VAT dla podróżnych".
Stworzenie wyodrębnionego pasa do obsługi elektronicznych zgłoszeń TAX FREE to rozwiązanie, które funkcjonuje od jakiegoś czasu na drogowym przejściu granicznym z Białorusią w Terespolu. Jak podaje SC, wprowadzona funkcjonalność pozwoliła tam usprawnić odprawy podróżnych, zgłaszających towary, na które przysługuje im zwrot podatku VAT i ograniczyć do niezbędnego minimum czynności graniczne.
Od 2 września nowe stanowisko odpraw do obsługi elektronicznych dokumentów, dotyczących zwrotu podatku VAT, uruchomiono na przejściu granicznym z Ukrainą w Dorohusku. Wyświetlane na tablicach świetlnych komunikaty pozwalają podróżnemu wybrać odpowiedni pas odpraw - w zależności od tego, czy zdecydował się na tradycyjną, papierową formę zgłoszenia, czy też - korzystając z rozwiązań przygotowanych przez SC - dokonał wcześniejszej internetowej rejestracji dokumentu lub rejestracji tej dokonał za niego sprzedawca towaru.
Na przejściach granicznych w województwie lubelskim zarejestrowano w I półroczu 2013 r. blisko 690 tys. dokumentów, na podstawie których obywatele krajów trzecich mogą odzyskać podatek VAT za kupione w Polsce towary. Dla porównania w I półroczu 2012 r. takich dokumentów było nieco ponad 530 tys.
Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 4 września 2013 r.