Pozytywnie oceniono zmiany zawarte w pakiecie 100 ułatwień dla firm czy tzw. konstytucji ale modyfikacji wymaga jednak szereg zapisów niższego rzędu, odnoszących się np. do solidarnej odpowiedzialności za VAT sprzedających i kupujących, zatrzymywania zwrotu podatku VAT przez organy skarbowe na czas działań sprawdzających, wyjątków od zapowiadanych kontroli. BCC zapowiada, że przedłoży w tej sprawie rządowi stosowne poprawki i propozycje.
Dobrze zostało też odebrane wycofanie się przez rząd z rujnujących budżet obietnic wyborczych, takich jak kwota wolna od podatku czy wprowadzenie jednolitego podatku. Za krok w dobrym kierunku eksperci BCC uznali projekt podniesienia limitów jednorazowego rozliczenia amortyzacji na zakup maszyn do 100 tys. zł, choć miesiąc wcześniej obciążono małe firmy budowlane odwróconym podatkiem VAT i amortyzacja tylko w małej części naprawi zmniejszenie ich płynności.
Zobacz: Będzie nowa ulga inwestycyjna dla przedsiębiorców >>
W IV kw. ub. roku rząd odnotował co prawda zwiększone wpływy z akcyzy i podatków, wynikające ze zwiększonego zysku netto firm, jednak o 40 proc. zmniejszyły się inwestycje w sektorze publicznym i spółkach Skarbu Państwa, co może negatywnie odbić się na kolejnych wpływach z podatków. Dlatego z dodatkowym niepokojem odebrano uchwalenie rządowej ustawy o obniżeniu wieku emerytalnego, z kosztownymi konsekwencjami dla budżetu państwa oraz redukcją pracowników z rynku.
Obawy BCC rodzi również wymóg ewidencjonowania czasu pracy pracowników (biurokracja) oraz płaca minimalna, która powiększy szarą strefę, a także znacząco podwyższy koszty funkcjonowania, głównie małych firm. Rozwiązania te są przygotowywane zbyt pospiesznie i trudno zaakceptować tempo uchwalania przez Sejm rządowych projektów. To może zemścić się negatywnie także na sytuacji finansowej państwa, zwłaszcza w połowie 2018 roku – dość intensywnych wypłat dla emerytów.
W zakresie podatków, w celu poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej, Gospodarczy Gabinet Cieni BCC zarekomendował rządowi w 2017 r. podjęcie następujących działań:
1. Wprowadzenie ogólnych interpretacji podatkowych – w oparciu o zasadę, zgodnie z którą zastosowanie się przez podatnika do interpretacji indywidualnej oraz do opinii zabezpieczającej jest dla niego źródłem ochrony przewidzianej dla interpretacji lub opinii także wtedy, gdy interpretacja lub opinia zostały wydane na wniosek innego podmiotu.
2. Uproszczenie podatków, m.in. poprzez wprowadzenie jednej stawki VAT albo likwidację podatku od towarów i usług w ogóle, skoro luka w VAT przekracza wpływy do budżetu z tego tytułu.
3. Zlikwidowanie praktyki wstrzymywania zwrotu VAT na czas działań sprawdzających z jednoczesnym wydłużeniem na czas nieokreślony okresu sprawdzania zasadności zwrotu VAT.
4. Uelastycznienie stawki amortyzacyjnej.
5. Zredukowanie fiskalizmu oraz usprawnienie i lepsze ukierunkowanie bieżące działania organów podatkowych.