Zgodnie z ustawą o KAS, w przypadku podejrzenia, że nie są przestrzegane przepisy oraz okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne przeprowadzenie kontroli celno-skarbowej, jest ona wszczynana na podstawie legitymacji służbowej. Podobnie kontrole prowadzone m.in. na drogach, w portach, na morskich wodach wewnętrznych, morzu terytorialnym, poza punktem stałej lokalizacji sprzedaży, są wykonywane na podstawie okazywanych legitymacji służbowych oraz stałego upoważnienia do wykonywania kontroli.
Legitymacje służbowe wydane przed dniem wejścia w życie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, pracownikom izby skarbowej, urzędu kontroli skarbowej, wywiadu skarbowego, wyodrębnionych komórek organizacyjnych kontroli skarbowej, pracownikom jednostki organizacyjnej, przy pomocy której Generalny Inspektor Informacji Finansowej wykonuje swoje zadania, oraz funkcjonariuszom celnym i inspektorom kontroli skarbowej, zachowują ważność do czasu wydania nowych, jednak nie dłużej niż przez 3 lata od dnia wejścia w życie ustawy o KAS.