Komunikacja marketingowa to inaczej wszystkie informacje na temat firmy, z którymi styka się potencjalny klient kancelarii podatkowej lub biura rachunkowego. Planując kampanię promocyjną należy w pierwszej kolejności ustalić, gdzie występują „okazje” to natrafienia na informację o firmie. Aby to zrobić, należy zadać sobie pytanie, gdzie przedsiębiorcy szukają informacji o kancelarii podatkowej albo biurze rachunkowym.
Jak wiemy, najwięcej nowych zleceń pozyskuje się dzięki rekomendacji dotychczasowych klientów, dlatego tak ważne są działania skierowane właśnie do nich. Coraz częściej przedsiębiorcy czerpią wiedzą z Internetu – mediów społecznościowych, forów dyskusyjnych czy blogów. Szczególnie w przypadku zagadnień specjalistycznych lub branżowych warto postawić na prezentowanie swojej wiedzy. Często zdarza się, że biuro lub kancelaria pozyskuje klienta z drugiego końca kraju, ponieważ dotarł on do wypowiedzi lub porady pokrywającej się z problemem, który pojawił się w jego firmie. Im więcej jest tych okazji do zetknięcia się klienta z ofertą biura lub kancelarii, tym lepiej.
W skład kompozycji narzędzi marketingowych wchodzą:
- Reklama – w prasie, w radio, w Internecie (np. banery w serwisach branżowych lub lokalnych, kampanie w serwisach społecznościowych), własna strona www.
- Promocja sprzedaży - dni otwartych drzwi, darmowe porady i konsultacje, kupony, gry, rabaty, programy lojalnościowe.
- Public relations – publikacje w mediach, seminaria, raporty, działalność pro publico bono, identyfikacja wizualna, wydawnictwa własne (np. biuletyn firmowy).
- Marketing bezpośredni – katalogi, mailing.
- Marketing szeptany – spotkania osobiste, blogi firmowe.
- Sprzedaż osobista – udział w targach, prezentacje usług, networking.
Podane wyżej płaszczyzny komunikacji to tylko przykładowe sposoby na dotarcie do klienta. Rolą tych oraz wielu innych instrumentów promocji jest wysłanie do przedsiębiorców przekazu na temat firmy i jej oferty. Nie należy zaniedbywać żadnej formy kontaktu z marką – wszystkie, nawet nie najmniej istotne, jak wygląd wizytówki czy sposób prezentacji firmy na stronie internetowej, budują wizerunek przedsiębiorstwa w oczach klientów.
W artykule bazowano na P. Kotler, K.L. Keller, Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2015 r.