Projekt nowelizacji ustaw okołobudżetowych jest związany z rewizją tegorocznego budżetu, w którym deficyt ma być zwiększony o ok. 16 mld zł, a cięcia w resortach wynieść niemal 7,7 mld zł. "Przedłożone propozycje przepisów mają swoje odzwierciedlenie w kwotach ujętych w projekcie zmiany budżetu państwa na rok 2013 i umożliwiają realizację noweli budżetu" - napisano w uzasadnieniu do projektu nowelizacji niektórych ustaw w związku z rewizją tegorocznego budżetu.

Poprawkę do projektu noweli ustaw okołobudżetowych, którą poparła większość członków komisji, złożyła wiceprzewodnicząca komisji Krystyna Skowrońska (PO). Jak mówiła, poprawka dotyczy m.in. spraw związanych z Krajowym Funduszem Drogowym i przeznaczenia środków z niego nie tylko na remonty dróg, ale też na ich przebudowę.

"Co do kwoty środków zmiany nie będzie, jednakże rozszerzenie tytułu zwiększy elastyczność wydatkowania tych środków na występujące potrzeby" - mówiła Skowrońska podczas obrad komisji.

W projekcie noweli ustaw okołobudżetowych zaproponowano wprowadzenie regulacji mówiącej, że w br. na finansowanie potrzeb obronnych Polski zostanie przeznaczonych z budżetu 28 mld 252 mln 277 tys. zł. "W roku 2013 nie będzie miał zatem zastosowania przepis (...), z którego wynika, iż na finansowanie potrzeb obronnych Rzeczypospolitej Polskiej przeznacza się corocznie wydatki z budżetu państwa w wysokości nie niższej, niż 1,95 proc. Produktu Krajowego Brutto z roku poprzedniego" - wskazano w uzasadnieniu do projektu.

Kolejna proponowana zmiana dotyczy szkolnictwa wyższego. Chodzi o zawieszenie w tym roku waloryzacji środków na dofinansowanie zadań projakościowych. "W związku z koniecznością redukcji wydatków budżetu państwa, środki planowane na zadania projakościowe skierowane zostaną na realizację najpilniejszych potrzeb w tym zakresie" - napisano w uzasadnieniu.

Projekt odnosi się też do finansowania infrastruktury kolejowej. "Zmiana związana jest głównie z planowaną w 2013 r. zmianą w strukturze źródeł finansowania projektów inwestycyjnych realizowanych przez PKP PLK S.A. w zakresie infrastruktury kolejowej" - czytamy.

Podkreślono, że zmiana ta nie spowoduje zmniejszenia całkowitych nakładów na inwestycje kolejowe, gdyż środki z budżetu na ten rok mają być zastąpione środkami PKP PLK. "W roku 2013 na finansowanie zadań związanych z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną przez ministra właściwego do spraw transportu, zaplanowano łącznie kwotę 4 mld 750 mln 905 tys. zł" - dodano.

W uzasadnieniu czytamy też, że wejście w życie tej noweli jest powiązane z terminem wejścia w życie nowelizacji tegorocznej ustawy budżetowej. Obecnie nad rewizją budżetu pracują poszczególne komisje sejmowe. W przyszłym tygodniu sprawozdaniem z tych prac ma zająć się komisja finansów, a drugie i trzecie czytanie noweli budżetu na 2013 r. ma nastąpić podczas kolejnego posiedzenia Sejmu.

rbk/ mki/ mhr/