Spółka świadczy usługi informatyczne. Ze swoimi kontrahentami zawarła umowy na świadczenie usług w zakresie udzielania konsultacji i rozwiązywania problemów oprogramowania. Klient zobowiązuje się zapłacić ryczałt za usługi. Klient ma prawo wykorzystać określoną liczbę godzin konsultacji w danym okresie lub następnym. Usługi będą rozliczane w okresach kwartalnych. 1 października spółka wystawiła fakturę za 48 godzin konsultacji na czwarty kwartał. Klient może wykorzystać 48 godzin pracy konsultantów w dowolnym terminie w czwartym kwartale. Nie wykorzystane godziny przechodzą na jeden następny okres rozliczeniowy, zaś potem przepadają. Termin płatności faktury to 31 października. Faktura jeszcze nie została zapłacona. Na koniec każdego miesiąca sporządzane jest zestawienie informacyjne o wykorzystaniu abonamentu. W podatku CIT przychód jest rozpoznawany na koniec okresu - usługa rozliczana jest w okresach rozliczeniowych.
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT? Czy dla podatku VAT ma znaczenie stopień wykorzystania godzin z abonamentu w poszczególnych miesiącach?
W sytuacji, gdy zgodnie z umową usługi w zakresie udzielania konsultacji i rozwiązywania problemów oprogramowania rozliczane są w okresach kwartalnych, a podatnik 1 października wystawił fakturę za 48 godzin konsultacji na czwarty kwartał, obowiązek podatkowy powstał z chwilą wystawienia faktury, tj. 1 października.
Dla terminu postania obowiązku podatkowego nie ma w tym przypadku znaczenia, iż termin płatności na fakturze określony został na 31 października, a faktura jeszcze nie została zapłacona.
Jeśli w ramach ryczałtu kwartalnego za usługi w zakresie udzielania konsultacji i rozwiązywania problemów oprogramowania, kontrahent może wykorzystać 48 godzin pracy konsultantów w dowolnym terminie w danym okresie rozliczeniowym, a niewykorzystane godziny przechodzą wyłącznie na następny okres rozliczeniowy, potem przepadają, podstawę opodatkowania stanowi kwota należna z tytułu ryczałtu za usługi przysługujące kontrahentowi w danym okresie rozliczeniowym.
Stopień wykorzystania w danym okresie rozliczeniowym godzin usług informatycznych nie ma znaczenia, ani dla terminu powstania obowiązku podatkowego, ani dla wysokości podstawy opodatkowania VAT.
Zgodnie z przepisami art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u. - zasadą jest, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Wyjątki od tej zasady określone zostały w przepisach art. 19 ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 u.p.t.u.
W przypadku gdy spółka świadcząca usługi informatyczne zawarła ze swoimi kontrahentami umowy na świadczenie usług w zakresie udzielania konsultacji i rozwiązywania problemów oprogramowania, opłacanych ryczałtem, w ramach którego kontrahent ma prawo wykorzystać określoną liczbę godzin konsultacji w danym okresie, przy czym niewykorzystane godziny konsultacji przechodzą wyłącznie na następny okres rozliczeniowy, potem przepadają, skoro spółka obowiązana jest wystawić fakturę, zastosowanie znajdą przepisy art. 19 ust. 4 i 5 u.p.t.u.
Stanowią one, iż w przypadku gdy dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Zasadę tą stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi.
Ponieważ zgodnie z umową usługi w zakresie udzielania konsultacji i rozwiązywania problemów oprogramowania rozliczane są w okresach kwartalnych, a spółka 1 października wystawiła fakturę za 48 godzin konsultacji na czwarty kwartał, tym samym obowiązek podatkowy powstał z chwilą wystawienia faktury, tj. 1 października.
Dla terminu postania obowiązku podatkowego nie ma w tym przypadku znaczenia, iż termin płatności na fakturze określony został na 31 października, a faktura jeszcze nie została zapłacona.
Na podstawie art. 29 ust. 1 i 2 u.p.t.u. podstawą opodatkowania jest co do zasady obrót. Obrotem jest zaś kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przy czym kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Natomiast w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku.
Co za tym idzie, jeśli w ramach ryczałtu kwartalnego za usługi w zakresie udzielania konsultacji i rozwiązywania problemów oprogramowania kontrahent może wykorzystać 48 godzin pracy konsultantów w dowolnym terminie w danym okresie rozliczeniowym, a niewykorzystane godziny przechodzą wyłącznie na następny okres rozliczeniowy, potem przepadają, podstawę opodatkowania stanowi kwota należna z tytułu ryczałtu za usługi przysługujące kontrahentowi w danym okresie rozliczeniowym.
Tak więc stopień wykorzystania w danym okresie rozliczeniowym godzin usług informatycznych nie ma znaczenia, ani dla terminu powstania obowiązku podatkowego, ani dla wysokości podstawy opodatkowania VAT.
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT? Czy dla podatku VAT ma znaczenie stopień wykorzystania godzin z abonamentu w poszczególnych miesiącach?
W sytuacji, gdy zgodnie z umową usługi w zakresie udzielania konsultacji i rozwiązywania problemów oprogramowania rozliczane są w okresach kwartalnych, a podatnik 1 października wystawił fakturę za 48 godzin konsultacji na czwarty kwartał, obowiązek podatkowy powstał z chwilą wystawienia faktury, tj. 1 października.
Dla terminu postania obowiązku podatkowego nie ma w tym przypadku znaczenia, iż termin płatności na fakturze określony został na 31 października, a faktura jeszcze nie została zapłacona.
Jeśli w ramach ryczałtu kwartalnego za usługi w zakresie udzielania konsultacji i rozwiązywania problemów oprogramowania, kontrahent może wykorzystać 48 godzin pracy konsultantów w dowolnym terminie w danym okresie rozliczeniowym, a niewykorzystane godziny przechodzą wyłącznie na następny okres rozliczeniowy, potem przepadają, podstawę opodatkowania stanowi kwota należna z tytułu ryczałtu za usługi przysługujące kontrahentowi w danym okresie rozliczeniowym.
Stopień wykorzystania w danym okresie rozliczeniowym godzin usług informatycznych nie ma znaczenia, ani dla terminu powstania obowiązku podatkowego, ani dla wysokości podstawy opodatkowania VAT.
Zgodnie z przepisami art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u. - zasadą jest, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Wyjątki od tej zasady określone zostały w przepisach art. 19 ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 u.p.t.u.
W przypadku gdy spółka świadcząca usługi informatyczne zawarła ze swoimi kontrahentami umowy na świadczenie usług w zakresie udzielania konsultacji i rozwiązywania problemów oprogramowania, opłacanych ryczałtem, w ramach którego kontrahent ma prawo wykorzystać określoną liczbę godzin konsultacji w danym okresie, przy czym niewykorzystane godziny konsultacji przechodzą wyłącznie na następny okres rozliczeniowy, potem przepadają, skoro spółka obowiązana jest wystawić fakturę, zastosowanie znajdą przepisy art. 19 ust. 4 i 5 u.p.t.u.
Stanowią one, iż w przypadku gdy dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Zasadę tą stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi.
Ponieważ zgodnie z umową usługi w zakresie udzielania konsultacji i rozwiązywania problemów oprogramowania rozliczane są w okresach kwartalnych, a spółka 1 października wystawiła fakturę za 48 godzin konsultacji na czwarty kwartał, tym samym obowiązek podatkowy powstał z chwilą wystawienia faktury, tj. 1 października.
Dla terminu postania obowiązku podatkowego nie ma w tym przypadku znaczenia, iż termin płatności na fakturze określony został na 31 października, a faktura jeszcze nie została zapłacona.
Na podstawie art. 29 ust. 1 i 2 u.p.t.u. podstawą opodatkowania jest co do zasady obrót. Obrotem jest zaś kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przy czym kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Natomiast w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku.
Co za tym idzie, jeśli w ramach ryczałtu kwartalnego za usługi w zakresie udzielania konsultacji i rozwiązywania problemów oprogramowania kontrahent może wykorzystać 48 godzin pracy konsultantów w dowolnym terminie w danym okresie rozliczeniowym, a niewykorzystane godziny przechodzą wyłącznie na następny okres rozliczeniowy, potem przepadają, podstawę opodatkowania stanowi kwota należna z tytułu ryczałtu za usługi przysługujące kontrahentowi w danym okresie rozliczeniowym.
Tak więc stopień wykorzystania w danym okresie rozliczeniowym godzin usług informatycznych nie ma znaczenia, ani dla terminu powstania obowiązku podatkowego, ani dla wysokości podstawy opodatkowania VAT.