Odpowiedź:
W opisanej sytuacji konieczna jest wsteczna korekta. W konsekwencji zarówno deklaracja VAT, jak i informacja VAT UE również podlega skorygowaniu.
Uzasadnienie:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż opodatkowali Państwo usługę, która nie podlega opodatkowaniu w Polsce.
Błędy w fakturach należy poprawić poprzez fakturę korygującą. Zgodnie bowiem z art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) – dalej u.p.t.u., podatnik wystawia fakturę korygującą, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
W przedstawionej sytuacji konieczna będzie wsteczna korekta rozliczenia, bowiem z powodu pomyłki podatnika zawyżony został podatek należny.
Taką fakturę korygującą podatnik może rozliczyć bez konieczności posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.
Rafał Styczyński, autor współpracuje z publikacją Vademecum Głównego Księgowego
Odpowiedzi udzielono 28.10.2016 r.
Kiedy należy rozliczyć fakturę korygującą, jeśli polski podatnik niepotrzebnie opodatkował wykonaną usługę na rzecz kontrahenta z UE?
Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego KsięgowegoPolski podatnik VAT posiadający NIP UE wystawił w sierpniu fakturę dla firmy z Holandii. Faktura dokumentowała usługę, jednak została na niej użyta błędna stawka VAT 23%, a powinna być wystawiona jako reverse charge. Po zwróceniu uwagi przez holenderską firmę w październiku została wystawiona faktura korygująca zmniejszająca fakturę o VAT. Różnica została zwrócona na konto odbiorcy.W jakim okresie rozliczyć korektę?Czy zrobić korektę w okresie bieżącym, czy jednak korygować deklaracje, w których były rozliczone faktury pierwotne i wykazać nadpłatę VAT?Co z deklaracją VAT UE?