Badanie zostało przeprowadzone wiosną tego roku w 17 krajach UE. Zgodnie z Raportem Flash Eurobarometer 399 "The electronic customs implementation in the European Union" przedsiębiorcy najbardziej docenili SC w kategorii wpływu usług elektronicznych na uproszczenie procedur celnych oraz spowodowanie obniżenia kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw. W tych dwóch kategoriach Polska znalazła się na pierwszym miejscu w UE.
Polscy przedsiębiorcy uważają także, że dzięki wdrożeniu elektronicznych usług przez Służbę Celną stają się coraz bardziej konkurencyjni, mogą rozszerzać asortyment działalności oraz łatwiej wchodzić na inne rynki.
Obecnie wśród najistotniejszych dla przedsiębiorców usług z wykorzystaniem technologii informatycznych można wymienić:
- upowszechnienie elektronicznych zgłoszeń celnych. 100 proc. zgłoszeń celnych w eksporcie, imporcie i tranzycie składanych jest w formie elektronicznej;
Zobacz: Nowoczesna granica - elektroniczna obsługa zgłoszeń celnych >>
- wdrożenie elektronicznego systemu obsługi dokumentów TAX FREE;
Zobacz: Służba Celna zachęca do korzystania z e-Tax Free >>
- e-booking BUS. To elektroniczna rezerwacja czasu odprawy granicznej zorganizowanych grup podróżujących autobusami i busami;
- upowszechnienie składania deklaracji Intrastat w formie elektronicznej. Już ponad 92 proc. deklaracji składanych jest on-line;
- uruchomienie Centrum Urzędowego Dokonywania Odpraw polegającego na elektronicznej odprawie celnej towaru w wyznaczonym oddziale celnym przy jednoczesnej możliwości dostarczenia towaru do dogodniejszego miejsca;
Zobacz: CUDO ułatwi przedsiębiorcom odprawę celną >>
- e-załączniki. Jest to możliwość załączania w formie elektronicznej dokumentów towarzyszących zgłoszeniu celnemu (np. świadectwa, koncesje, certyfikaty).
Zobacz: Służba Celna wdraża e-załączniki >>
W 2015 r. Służba Celna planuje pilotażowe wdrożenie usługi e-booking TRUCK, polegającej na możliwości zarezerwowania on-line czasu odprawy granicznej ciężarówek.