Przed dniem 1 stycznia 2010 r. przy imporcie towarów faktura za transport, która była ujęta w podstawie opodatkowania w SAD wymagała wystawienia do transportu po stronie krajowej faktury wewnętrznej z 0% VAT.
Czy tak samo powinniśmy postępować po tym dniu?
Jaką stawkę VAT stosować?
Gdy wartość usługi transportowej zwiększa wartość celną importowanego towaru, to podatnik nie musi rozliczać importu usług (a tym samym nie musi z tego tytułu wystawiać faktury wewnętrznej).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że transport (jego koszty) zostały ujęte do podstawy opodatkowania przy imporcie towarów (ujęte w SAD).
Tu należy wskazać na przepis art. 29 ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u. – podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi, na podstawie odrębnych przepisów, zwiększa wartość celną importowanego towaru.
Zatem z powyższego wynika, że gdy wartość usługi transportowej zwiększa wartość celną importowanego towaru to podatnik nie musi rozliczać importu usług (a tym samym nie musi z tego tytułu wystawiać faktury wewnętrznej).
Uwagi
Na to pytanie odpowiadałem również na szkoleniach i także wtedy twierdziłem, że w takiej sytuacji nie ma odrębnie rozpoznawanego importu usług.
Owszem – gdybyśmy mieli do czynienia z transportem tego rodzaju, który nie byłby związany u danego podmiotu z importem towarów, to wówczas należałoby rozpoznać import usług (w całości; gdyż od dnia 1 stycznia 2010 r. do transportu towarów nie ma już zastosowania klucz kilometrowy, lecz ogólna zasada wynikająca z art. 28b u.p.t.u.).
Powyższe nie zmienia jednak faktu, że zgodnie z art. 29 ust. 17 u.p.t.u. podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 u.p.t.u. lub wartość usługi - na podstawie odrębnych przepisów - zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę.
Jeśli więc koszty transportu zwiększają wartość celną towaru, to nie ma importu usługi transportowej, czy też – ściślej rzecz ujmując – nie ma podstawy opodatkowania dla takiej usługi.
Z przepisów rozporządzenie Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE. L. Nr 302, s. 1) – dalej WKC, wartością celną towarów jest cena faktycznie zapłacona lub należna za towary. W celu ustalenia wartości celnej do tej kwoty dodaje się m.in. koszty transportu i ubezpieczenia przywiezionych towarów oraz opłaty załadunkowe i manipulacyjne związane z transportem przywiezionych towarów, do miejsca ich wprowadzenia na obszar celny Wspólnoty (art. 32 ust. 1 lit. e WKC).
Koszty transportu towarów do miejsca ich wprowadzenia na terytorium Wspólnoty zwiększają wartość celną towarów. Skoro zwiększają one wartość celną towarów, to nie ustalamy w tym przypadku podstawy opodatkowania w imporcie usług. Równa się to faktycznemu braku obowiązku rozpoznania import usług w tym przypadku.
Notabene uważam, że tak samo było w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2010 r. - różnicą było tylko to, że w ówczesnym stanie prawnym import usług mógłby zachodzić (gdyby nie to, że wliczano wartość transportu do wartości celnej towaru) tylko w części (gdyż przy stosowaniu wówczas klucza kilometrowego tylko w części mieliśmy do czynienia z usługą mającą miejsce świadczenia w Polsce, zaś w pozostałej części była to usługa mająca miejsce świadczenia poza Polską.
Czy tak samo powinniśmy postępować po tym dniu?
Jaką stawkę VAT stosować?
Gdy wartość usługi transportowej zwiększa wartość celną importowanego towaru, to podatnik nie musi rozliczać importu usług (a tym samym nie musi z tego tytułu wystawiać faktury wewnętrznej).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że transport (jego koszty) zostały ujęte do podstawy opodatkowania przy imporcie towarów (ujęte w SAD).
Tu należy wskazać na przepis art. 29 ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u. – podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi, na podstawie odrębnych przepisów, zwiększa wartość celną importowanego towaru.
Zatem z powyższego wynika, że gdy wartość usługi transportowej zwiększa wartość celną importowanego towaru to podatnik nie musi rozliczać importu usług (a tym samym nie musi z tego tytułu wystawiać faktury wewnętrznej).
Uwagi
Na to pytanie odpowiadałem również na szkoleniach i także wtedy twierdziłem, że w takiej sytuacji nie ma odrębnie rozpoznawanego importu usług.
Owszem – gdybyśmy mieli do czynienia z transportem tego rodzaju, który nie byłby związany u danego podmiotu z importem towarów, to wówczas należałoby rozpoznać import usług (w całości; gdyż od dnia 1 stycznia 2010 r. do transportu towarów nie ma już zastosowania klucz kilometrowy, lecz ogólna zasada wynikająca z art. 28b u.p.t.u.).
Powyższe nie zmienia jednak faktu, że zgodnie z art. 29 ust. 17 u.p.t.u. podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 u.p.t.u. lub wartość usługi - na podstawie odrębnych przepisów - zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę.
Jeśli więc koszty transportu zwiększają wartość celną towaru, to nie ma importu usługi transportowej, czy też – ściślej rzecz ujmując – nie ma podstawy opodatkowania dla takiej usługi.
Z przepisów rozporządzenie Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE. L. Nr 302, s. 1) – dalej WKC, wartością celną towarów jest cena faktycznie zapłacona lub należna za towary. W celu ustalenia wartości celnej do tej kwoty dodaje się m.in. koszty transportu i ubezpieczenia przywiezionych towarów oraz opłaty załadunkowe i manipulacyjne związane z transportem przywiezionych towarów, do miejsca ich wprowadzenia na obszar celny Wspólnoty (art. 32 ust. 1 lit. e WKC).
Koszty transportu towarów do miejsca ich wprowadzenia na terytorium Wspólnoty zwiększają wartość celną towarów. Skoro zwiększają one wartość celną towarów, to nie ustalamy w tym przypadku podstawy opodatkowania w imporcie usług. Równa się to faktycznemu braku obowiązku rozpoznania import usług w tym przypadku.
Notabene uważam, że tak samo było w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2010 r. - różnicą było tylko to, że w ówczesnym stanie prawnym import usług mógłby zachodzić (gdyby nie to, że wliczano wartość transportu do wartości celnej towaru) tylko w części (gdyż przy stosowaniu wówczas klucza kilometrowego tylko w części mieliśmy do czynienia z usługą mającą miejsce świadczenia w Polsce, zaś w pozostałej części była to usługa mająca miejsce świadczenia poza Polską.