Jak należy obliczyć termin, w którym powinien być obecnie wykonywany obowiązkowy przegląd techniczny „zwykłej” kasy rejestrującej (tj. nie będącej kasa o zastosowaniu specjalnym), w powiązaniu z terminem pierwszej fiskalizacji kasy?

Obowiązuje dwuletnie termin

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (art. 111 ust. 1 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 111 ust. 3a ustawy podatnicy ci są obowiązani m.in. poddawać kasy obowiązkowemu przeglądowi technicznemu. Terminy oraz zakres obowiązkowych przeglądów technicznych kas określa rozporządzenie Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2021 r., poz. 1625 ze zm.).

Czytaj w LEX: Zakończenie działalności - a co z kasą fiskalną? >

Przez serwis rozumie się czynności obejmujące fiskalizację, naprawy, konserwację i przeglądy techniczne kas (par. 2 pkt 31 rozporządzenia). Zgodnie z par. 54 ust. 1 rozporządzenia obowiązkowego przeglądu technicznego kasy dokonuje się nie rzadziej niż co dwa lata.

Uwaga: W przypadku kas o zastosowaniu specjalnym, przeznaczonych do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ich bagażu podręcznego taksówkami, obowiązkowego przeglądu technicznego dokonuje się nie rzadziej niż w terminach wymaganych do kolejnej legalizacji określonych w przepisach o prawnej kontroli metrologicznej dla taksometru używanego do współpracy z kasą przez podatnika, jednak nie rzadziej niż co 25 miesięcy (zob. par. 54 ust. 1 rozporządzenia).

Czytaj w LEX: Zwolnienie podmiotowe z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących na przykładach >

Pierwszego obowiązkowego przeglądu technicznego kas oddanych w używanie na podstawie najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze podatnik jest obowiązany dokonać po objęciu kasy w używanie, przed dniem dokonania fiskalizacji (par. 54 ust. 4 rozporządzenia).

Obowiązkowego przeglądu technicznego podatnik nie dokonuje w okresie zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, pod warunkiem że w tym okresie nie prowadzi ewidencji. Dokonuje go po wznowieniu działalności gospodarczej, przed ponownym rozpoczęciem prowadzenia ewidencji (zob. par. 54 ust. 5 rozporządzenia).

Terminy zgodnie z ordynacją podatkową

Termin liczone są zgodnie z przepisami art. 12 par. 3-5 ustawy Ordynacja podatkowa. Jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy obliczaniu tego terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie nastąpiło. Upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu. Terminy określone w tygodniach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim tygodniu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu. Terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca. Terminy określone w latach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim roku, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim roku nie było - w dniu, który poprzedzałby bezpośrednio ten dzień.

Jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy, chyba że ustawy podatkowe stanowią inaczej.

 

Nowość
Nowość

Adam Bartosiewicz

Sprawdź  

Od jakiej daty liczy się termin

Podatnik ma więc obowiązek wykonać obowiązkowy przegląd techniczny „zwykłej” kasy rejestrującej (tj. nie będącej kasa o zastosowaniu specjalnym) nie rzadziej niż co dwa lata. To oznacza, że może dokonywać go częściej, a termin kolejnego przeglądu upłynie po dwóch latach od ostatniego przeglądu. Wcześniejsze – niż po upływie dwuletniego terminu – dokonanie przeglądu przerywa bieg dwuletniego terminu na dokonanie przeglądu technicznego.

Istota analizowanego problemu sprowadza się do ustalenia, jak należy obliczyć termin, w którym powinien być obecnie wykonywany obowiązkowy przegląd techniczny „zwykłej” kasy rejestrującej w powiązaniu z terminem pierwszej fiskalizacji kasy.

Stosownie do par. 54 ust. 3 rozporządzenia termin pierwszego obowiązkowego przeglądu technicznego jest liczony od dnia dokonania fiskalizacji. Z kolei, przez fiskalizację, myśl par. 2 pkt 4 rozporządzenie, rozumie się:

  1. w przypadku kas online - jednokrotny i niepowtarzalny proces inicjujący pracę pamięci fiskalnej i pamięci chronionej, zakończony wystawieniem raportu fiskalnego fiskalizacji, pobraniem i zapisem w pamięci chronionej harmonogramu przesyłania danych oraz uruchomieniem trybu fiskalnego,
  2. w przypadku kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii - jednokrotną i niepowtarzalną czynność inicjującą pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną, zakończoną wystawieniem raportu fiskalnego dobowego.

 

Czytaj w LEX: Ulga na zakup kas rejestrujących - korzystanie przez nabywcę przedsiębiorstwa >

Kiedy dochodzi do przerwania terminu

Zatem termin obowiązkowego przeglądu technicznego liczony jest od dnia fiskalizacji kasy. Jednak jak podkreślają organy podatkowe, dotyczy to wyłącznie pierwszego obowiązkowego przeglądu technicznego wprowadzonej do użytkowania kasy. Wykonanie zarówno pierwszego, jak i każdego kolejnego przeglądu kasy rozpoczyna nowy dwuletni okres dla następnego obowiązkowego przeglądu.

Uwaga: Organy podatkowe przyjmują, że w przypadku ewentualnej wymiany modułu kasy i jego ponownej fiskalizacji, termin obowiązkowego przeglądu kasy z wymienionym modułem powinien być wykonany nie później niż dwa lata od ostatniego przeglądu kasy. Wymiana modułu kasy i ponowna jego fiskalizacja nie przerywa biegu dwuletniego okresu liczonego od dnia poprzedniego przeglądu technicznego kasy (interpretacja indywidualna Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 6 maja 2021 r., DOP7.8101.66.2020.FMLM.1).

Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy

Czytaj również: To podatnik, a nie fiskus, decyduje o doborze kontrahentów - wyrok WSA