W toku kontroli przeprowadzonej przez urząd celnego ustalono, że w barze restauracji urządzane są gry na automacie. Podmiot urządzający grę nie posiadał ani zezwolenia ani koncesji na prowadzenie kasyna gry. Wobec powyższego organ wymierzył podmiotowi karę pieniężną w kwocie 12 tys. zł z tytułu urządzania gier na automacie poza kasynem.
Podmiot domagał się uchylenia decyzji, a sprawa trafiła do WSA w Gdańsku. Zdaniem Sądu należy w pierwszej kolejności odpowiedzieć w sprawie na pytanie czy w świetle stanu faktycznego sprawy, dopuszczalne było zastosowanie wobec podmiotu sankcji z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy o grach hazardowych (u.g.h.). Według sądu stanowisko organów celnych stanowi naruszenie przepisów prawa materialnego.
Sąd przyjął, że prowadzący działalność gospodarczą, jako osoba fizyczna, nie był w stanie na podstawie ustawy o grach hazardowych uzyskać, jak też posiadać koncesji na prowadzenie gry na automatach. Adresatami normy prawnej, z mocy art. 6 ust. 4 u.g.h., są podmioty zbiorowe, bowiem o koncesję bądź zezwolenie mogą jedynie starać się wskazane w omówionym przepisie osoby prawne prowadzące działalność w formie spółki akcyjnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mającej siedzibę na terytorium RP. Według sądu przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą, jako osoba fizyczna nie może ponosić sankcji administracyjnej za delikt w sytuacji, gdy ustawa określająca warunki urządzania i zasady prowadzenia działalności w zakresie gier hazardowych nie wskazuje go, jako podmiotu uprawnionego do uzyskania koncesji na prowadzenie kasyna gry. W takim przypadku osoba taka ponosi odpowiedzialność karnoskarbową przewidzianą w art. 107 § 1 k.k.s., gdyż wbrew przepisom ustawy o grach hazardowych urządzała i prowadziła grę hazardową. Czyn ten jest zabroniony i ścigany z urzędu przez właściwe organy w postępowaniu karnoskarbowym.
Wyrok WSA w Gdańsku z 15 stycznia 2013 r., I SA/Gd 846/12