Sprawa dotyczyła podatnika, który zajmuje się badaniem stanu technicznego urządzeń. Zakresem jego działania jest terytorium całego kraju. Ponieważ nie ma możliwości wyposażenia wszystkich inspektorów w samochód służbowy inspektorzy wykorzystują prywatne samochody dla potrzeb służbowych do jazd lokalnych i do odbywania podróży służbowych (w zależności od miejsca wykonania zadania służbowego). Z tego tytułu pracownikom zwracane są koszty w wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27 poz. 271 ze zm.) udokumentowane ewidencją przebiegu pojazdu oraz udokumentowane koszty opłat parkingowych i opłat za przejazd autostradą.
Podatnik zapytał fiskusa czy wymienione koszty zwracane pracownikom realizującym swe zadania podczas jazd lokalnych, w świetle wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13 stanowią nieodpłatne świadczenie ze strony pracodawcy na rzecz pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych? Sam podatnik uważał, że zwrot takich kosztów nie stanowi przychodu ze stosunku pracy, ponieważ koszty zostały poniesione w interesie pracodawcy, a ich zwrot nie przynosi korzyści majątkowych pracownikowi (nie skutkuje powstaniem przysporzenia majątkowego).
Zobacz: TK: przepisy dot. PIT od nieodpłatnych świadczeń zgodne z Konstytucją >>
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 11 lutego 2016 r., sygn. IPPB4/4511-1369/15-2/MS, LEX nr 298960 uznał pogląd wnioskodawcy za prawidłowy.
Minister finansów zmienił jednak zdanie. Zmienił bowiem interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie uznając, że kwota zwróconych inspektorom kosztów z tytułu jazd lokalnych podlega opodatkowaniu. Zdaniem ministra obecnie obowiązująca regulacja ogranicza krąg podatników mogących skorzystać ze zwolnienia do tych, którym przepisy odrębnych ustaw gwarantują możliwość przyznania prawa do zwrotu poniesionych kosztów, bądź nakładają na pracodawcę obowiązek zwrotu pracownikowi tych kosztów. Przykładowo omawianym zwolnieniem objęty jest zwrot kosztów z tytułu używania własnego samochodu dla celów pracodawcy w przypadku listonoszy i pracowników Służby Leśnej. Z tych względów omawiany ryczałt podlega opodatkowaniu na takich samych zasadach, jak wynagrodzenie za pracę, chyba że zastosowanie znajdzie wskazany art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o PIT. Według ministra przywoływane orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13 dotyczyło wyłącznie nieodpłatnych świadczeń, zatem nie może mieć zastosowania do świadczeń pieniężnych. Stosowanie tez zawartych w tym wyroku do świadczeń o charakterze pieniężnym otrzymywanych przez pracownika (podatnika) nie jest więc uzasadnione.
Interpretacja zmieniająca ninistra finansów z 17 maja 2016 r., sygn. DD3.8222.2.29.2016.IMD, LEX nr 310975