W myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Mimo, że dosłowne brzmienie w/w przepisu wskazuje, że podatnicy nie mogą zaliczyć wydatków na posiłki, na jakie zapraszają swoich kontrahentów do kosztów podatkowych organy podatkowe przez długi czas zajmowały w tej kwestii stanowisko liberalne i korzystne dla podatników. Przyjmowały bowiem, że jeśli taki posiłek nie nosi znamion wystawności, a mieści się w pojęciu ogólnie przyjętego zwyczajowego podejmowania kontrahentów biznesowych podatnicy mają prawo zaliczyć wydatki na taki posiłek do kosztów podatkowych.
W ostatnim czasie można jednak zaobserwować zaostrzenie stanowiska fiskusa w tej kwestii. Przykładem może być interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 lipca 2010 r. (IPPB5/423-293/10-2/DG) organ podatkowy stwierdził, że nie wszystkie koszty zakupu usług gastronomicznych, żywności oraz napojów nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, lecz takie, które zostały dokonane w celu reprezentacyjnym. Reprezentacją jest zaś okazałość, a okazałością, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie jest zaproszenie kontrahenta na obiad do restauracji. Możliwość skorzystania z menu restauracji ma na celu stworzenie pozytywnego wizerunku firmy (podnosi jej prestiż), a tym samym lepsze postrzeganie przedsiębiorcy w stosunku do pozostałych podmiotów gospodarczych w danej branży. Zatem ponoszone przez podatnika wydatki na obiad dla kontrahenta w restauracji mieszczą się w pojęciu reprezentacji, dlatego też podatnik nie może ich zaliczyć do kosztów podatkowych. Organ podatkowy stwierdził również, że wydatki ponoszone przez podatnika na ugoszczenie kontrahenta kawą, kanapkami, herbatą w siedzibie swojej firmy, o ile nie noszą znamion wystawności podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Należy podkreślić, że w celu uniknięcia wątpliwości związanych z podatkowym kwalifikowaniem wydatków na posiłki serwowane kontrahentom warto wystąpić do organu podatkowego o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej co do konkretnej sytuacji.
Mimo, że dosłowne brzmienie w/w przepisu wskazuje, że podatnicy nie mogą zaliczyć wydatków na posiłki, na jakie zapraszają swoich kontrahentów do kosztów podatkowych organy podatkowe przez długi czas zajmowały w tej kwestii stanowisko liberalne i korzystne dla podatników. Przyjmowały bowiem, że jeśli taki posiłek nie nosi znamion wystawności, a mieści się w pojęciu ogólnie przyjętego zwyczajowego podejmowania kontrahentów biznesowych podatnicy mają prawo zaliczyć wydatki na taki posiłek do kosztów podatkowych.
W ostatnim czasie można jednak zaobserwować zaostrzenie stanowiska fiskusa w tej kwestii. Przykładem może być interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 lipca 2010 r. (IPPB5/423-293/10-2/DG) organ podatkowy stwierdził, że nie wszystkie koszty zakupu usług gastronomicznych, żywności oraz napojów nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, lecz takie, które zostały dokonane w celu reprezentacyjnym. Reprezentacją jest zaś okazałość, a okazałością, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie jest zaproszenie kontrahenta na obiad do restauracji. Możliwość skorzystania z menu restauracji ma na celu stworzenie pozytywnego wizerunku firmy (podnosi jej prestiż), a tym samym lepsze postrzeganie przedsiębiorcy w stosunku do pozostałych podmiotów gospodarczych w danej branży. Zatem ponoszone przez podatnika wydatki na obiad dla kontrahenta w restauracji mieszczą się w pojęciu reprezentacji, dlatego też podatnik nie może ich zaliczyć do kosztów podatkowych. Organ podatkowy stwierdził również, że wydatki ponoszone przez podatnika na ugoszczenie kontrahenta kawą, kanapkami, herbatą w siedzibie swojej firmy, o ile nie noszą znamion wystawności podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Należy podkreślić, że w celu uniknięcia wątpliwości związanych z podatkowym kwalifikowaniem wydatków na posiłki serwowane kontrahentom warto wystąpić do organu podatkowego o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej co do konkretnej sytuacji.